De Kameleontocht, een vaartocht langs de opnamelocaties van deze bekende serie!

De Kameleontocht is onze zelfbedachte vaartocht langs de opnamelocaties van de films en serie over dit stoere motorbootje uit de welbekende boeken van vroeger.

De ondeugende tweeling Hielke en Sietse, de zoons van smid Klinkhamer, beleeft de leukste, grappigste en spannendste avonturen met hun kleurrijke bootje. Ken jij ze nog? Wij nemen je mee!

Hoe stoer is dat....zèlf in de Kameleon zitten!

Wij varen deze tocht in de meivakantie ter afsluiting van onze Elfstedentocht.

De elf steden hebben we al gehad, maar onze vakantie is nog niet voorbij! We hebben nog een paar dagen over.

Daarom besluiten we onze vaarvakantie te verlengen met deze zelfbedachte Kameleontocht.

Onze jongens zijn super grote fans van de Kameleon. Vooral de oudste, Nick. Ik heb hem zèlf besmet met dit ‘Kameleonvirus’.

De boeken worden hier verslonden en de DVD’s zijn inmiddels grijs gedraaid. Dus willen wij deze vaarvakantie ook graag de locaties bezoeken, waar de films en series over dit bekende bootje uit de boeken zijn opgenomen.

IJlst en Sloten hebben we tijdens onze Elfstedentocht al gehad. Terherne en Lemmer hebben we nog voor de boeg! In Terherne gaan wij het Kameleondorp bezoeken en in Lemmer het Woudagemaal.

Lees hieronder verder voor onze complete Kameleontocht. Of klik gelijk door naar het uitstapje, waar je meer over wilt weten:

Van dekzwabbers tot sluiswachters

Dit noemen ze nou een dekzwabber!

Vanuit Leeuwarden zetten wij koers naar watersportdorp Terherne.

Het is stralend mooi weer en inmiddels hebben beide jongens de smaak van het varen goed te pakken. Ze willen beide graag sturen, dus mogen ze om beurten bij manlief achter het stuurwiel.

En ze hebben er nog een andere bezigheid bij gevonden: ze gaan de boot maar eens schoonmaken!

Zeker nu met het stralende zonnetje erop, moet hij mooi wit en schoon zijn, vinden ze. Bij deze hebben we dus twee dekzwabbers aan boord!

Die taak moeten ze al gauw weer neerleggen, want het stoerste van de tocht komen we nu pas tegen. Twee sluisjes, die ze zelf moeten bedienen. En dan ook ècht zelf bedienen!

Zelf de sluis bedienen....
....dat is best nog wel pittig!

Geen gedruk op knopjes, hier gaat niets automatisch. Nee, ze moeten de sluisdeuren daadwerkelijk openen en sluiten door flink aan een lier te draaien. Dat is best nog wel pittig, dus ze lossen elkaar af met het draaien en loodsen manlief door de sluis heen. Wat een teamwork! Ze zijn dan ook apetrots!

Even papa door de sluis heen loodsen....

Aankomst in Terherne

We vinden een plekje voor onze boot pál achter de Kameleon!

Begin van de avond komen we aan in Terherne. Dit gehele dorp staat eigenlijk bekend als het Kameleondorp.

We varen langs wat havens en komen uiteindelijk uit bij het winkeltje van het Kameleondorp, vanwaar de tours vertrekken. De Kameleon ligt daar voor de deur (alles is inmiddels gesloten).

En wij vinden een plekje pál achter de Kameleon! Vanuit hun bed kunnen de jongens de Kameleon zien liggen. Voor Nick kan dit avontuur nu al niet meer stuk! Dat worden vást mooie dromen….

Het Kameleondorp, waar de boeken tot leven komen!

In de smederij van vader Klinkhamer....

De volgende dag hebben wij in zijn geheel uitgetrokken voor het Kameleondorp en na afloop zullen wij dus nóg een nacht in Terherne blijven slapen.

Wij hebben de tour geboekt van 11.30 uur en ook nog eens de meest uitgebreide. Ze werken hier met tijdsloten. Niet vanwege corona, maar vanwege de capaciteit van de boten. Vooraf reserveren is dus aan te raden!

In het knusse winkeltje bij het botenstation worden we hartelijk ontvangen door Kees, de molenaarszoon.

Door koffers met aanwijzingen moet je de code zien te kraken....

Hierna brengen we eerst een bezoek aan de Kameleonboerderij, waar het complete dorp Lenten uit de boeken is nagebouwd.

Van de smederij van vader Klinkhamer tot het politiebureau van veldwachter Swart en molen de Woudaap van Kees.

In deze smederij zijn overigens de opnames voor de serie gemaakt.

Er is hier een super leuke speurtocht uitgezet, waarbij je een code moet zien te kraken.

Koffers met aanwijzingen en pratende melkbussen, die je zèlf even een slinger moet geven, helpen je op weg. Ik heb nog nooit zó'n leuke speurtocht gedaan! Ja, de 'grote kinderen' deden dus óók mee.

Heb je de code gekraakt, dan kun je in de filmzaal een exclusief Kameleonfilmpje kijken, totdat alle anderen ook klaar zijn. Bij mooi weer kan er ook buiten op het erf gespeeld worden op de speeltoestellen en is de horeca geopend.

Op naar het Avontureneiland!

Onze eigen Hielke en Sietse met de praam èn de Kameleon naar het Avontureneiland
Nick en Gerben

Vervolgens maak je een rondvaart met een praam, die geduwd wordt door....hoe kan het ook anders....de Kameleon! Aan boord vertelt een Kameleonfiguur grappige anekdotes en kom je langs plekken, waar deze zich hebben afgespeeld. Onderweg doe je ook nog een speurvaart, waarbij een rebus opgelost moet worden.

Geloof me....ze worden ècht nat en vies!

Heb je voor de ‘Kleine Tour’ gekozen, dan is het programma hierna klaar.

Wij hebben uiteraard gekozen voor de ‘Grande Tour’ en worden dus met de praam nog naar het Avontureneiland gebracht.

We worden ontvangen door Gerben, de grappige boerenknecht, die altijd van alles uithaalt en ook altijd pech heeft. Nick’s favoriete Kameleonfiguur!

In de Kameleonverhalen is hij altijd de grootste grappenmaker. En ik kan je vertellen…. híer ook!

De kids kunnen op het eiland ruim twee uur spelen, ravotten, klimmen en klauteren. Ook mogen ze hun eigen eten bakken boven het kampvuur, samen met Gerben, de boerenknecht. Mijn jongens gaan dus aan de pannenkoeken.

Pannenkoeken bakken met Gerben....
....boven een echt vuurtje!

Nick houdt het vooral bij de wat rustigere activiteiten, waarbij hij niet vies wordt. Mark níet! Die balanceert op de trekvlotten, klimt en klautert in de bomen en gaat touwtrekken bij de modderpoel.

Lekker klimmen en klauteren!

Houd er dus rekening mee, dat ze nat en vies kunnen worden....net zoals de tweeling Hielke en Sietse dat altijd deed!

Tip: neem een handdoek en schone kleding mee! Onmisbaar!

Hierna worden we met de praam weer teruggebracht naar de kade bij het winkeltje, waar onze jongens uiteraard nog een paar leuke souvenirs af weten te troggelen.

Ach ja, we zijn hier hoogstwaarschijnlijk maar één keer, dus waarom ook niet!

We nemen afscheid van Kees en zijn na twee keer struikelen dus alweer op onze eigen boot, die nog steeds achter de Kameleon ligt. Morgen gaan we door naar de volgende Kameleon-locatie: Lemmer!

Ik kan dit sneller dan jij, papa!

Kom op stoom in het Woudagemaal!

Dag Kameleon....wie weet tot een volgende keer!

De volgende ochtend zwaait Nick met pijn in zijn hart de Kameleon uit, als we de haven van Terherne uitvaren en het bootje uit zicht verdwijnt.

Eén wens is bij deze al vervuld. Nu op naar de volgende: het Woudagemaal in Lemmer!

Dat ons kleine kikkerlandje groots is op het gebied van waterbouwkunde, wordt maar weer eens bewezen door dit knappe staaltje kunst in Friesland.

Het Woudagemaal staat dan ook niet voor niets op de Wereld Erfgoedlijst van Unesco.

Ja, daar is 'is al....de schoorsteen van het Woudagemaal!

En voor de fans: ook zijn hier een aantal spectaculaire scènes uit de Kameleon-serie opgenomen.

Reden genoeg dus voor mijn twee jongens om deze 'kathedraal van stoom' graag eens in het ècht te willen zien.

Als we aan komen varen, zien we van verre al de lange schoorsteen overal bovenuit steken.

We vinden een plekje in een jachthaven vlak voor het Woudagemaal, gescheiden door een brug, op slechts een paar minuten loopafstand.

We krijgen hier een zeer interessante rondleiding van gids Ruurd door de machinehal en het ketelhuis. De jongens hangen aan zijn lippen. Vooral Nick, die erg in dit soort dingen geïnteresseerd is.

We krijgen een rondleiding door de machinehal en het ketelhuis van gids Ruurd
Nick hangt aan zijn lippen....

Twee maal per jaar zijn er oefendagen en staat het gemaal daadwerkelijk onder stoom. Ruurd adviseert ons om dan zéker een keertje te komen kijken. Dat moet spectaculair zijn!

Na de rondleiding bezoeken we ook nog de interactieve expositie, die erg leerzaam is voor jong en oud, evenals de film die we in de filmzaal te zien krijgen.

De jongens hebben bij aankomst een speurtocht gekregen. De antwoorden zijn in deze expositie te vinden. Na afloop krijgen ze een diploma en zijn ze èchte hulpmachinisten!

De interactieve expositie is ook erg leuk....
....èn leerzaam tegelijk!

We zijn de laatsten, die het Woudagemaal verlaten, en lopen terug naar onze boot in de jachthaven. Als we snel vertrekken, kunnen we nog vóórdat de bruggen sluiten in het centrum van Lemmer zijn, waar het superleuk overnachten is.

Rondleiding om en in het Woudagemaal van gids Ruurd

Dodenherdenking in Lemmer

Aankomst in Lemmer, het kerktorentje in de verte

En dat lukt! Na wederom een brugwachter met een klomp gepasseerd te hebben, komen we aan in het gezellige centrum van Lemmer.

We zijn net te laat voor een plekje aan de kade, maar een groepje vriendelijke Duitsers nodigt ons uit om langszij hun grote schip te komen liggen en helpen ons met aanleggen. We mogen dan over hun achterschip naar de kade lopen.

We beginnen met nog even een wandeling door dit leuke stadje, waarbij we vooral het mooie sluisje met de twee torentjes niet overslaan.

Dodenherdenking in Lemmer

Hierna gaat manlief met Mark een voetbalveldje opzoeken, Nick mag water tanken en ik ga pasta koken.

Vanaf circa half acht beginnen de klokken van het mooie kerktorentje te luiden. Het is 4 mei vandaag: Dodenherdenking.

Verder is het eigenlijk al overal stil in het stadje, je hoort alleen die kerkklokken. Heel sereen.

We besluiten naar het kerkje te lopen, omdat we het idee hebben, dat daar een herdenking plaats gaat vinden.

We lopen over het schip van de Duitsers naar de kade. Dit geeft wèl heel even een dubbel gevoel. De Duitsers zijn er niet….

Lemmer is een gezellig stadje! Hier zijn we bij het sluisje.

Bij het kerkje vindt inderdaad een kleinschalige dodenherdenking plaats. Er worden twee kransen gelegd. Na de twee minuten stilte en het volkslied wordt er nog een toespraak gehouden en een prachtig lied gezongen.

Heel bijzonder om deze herdenking nu eens ergens anders mee te maken dan ‘thuis voor de buis’. En wat fijn, dat we er niet voor naar een overvolle Dam hoefden, maar er eigenlijk letterlijk tegenaan gelopen zijn.

Terug naar ons startpunt: Sneek

En weer terug bij ons startpunt: Sneek!

De volgende dag hebben we de hele dag de tijd om van Lemmer weer terug te varen naar Sneek, waar we onze Elfstedentocht en Kameleontocht zijn begonnen. Hier moeten we morgenochtend de boot weer inleveren bij de verhuurder.

In de loop van de middag komen we weer aan in het centrum van Sneek en leggen aan onder de Waterpoort.

Want we gaan eerst nog even een leuk museum bezoeken in Sneek, alvorens weer terug naar de thuishaven te varen.

Wil je weten welk museum? Je leest er alles over in mijn blog over ons bezoek aan Sneek!

Meer informatie over deze èn andere leuke vaarvakanties in Nederland vind je op onze pagina Varen met Kinderen in Nederland.

De complete Stories van Cindy’s Elfstedentocht en Kameleontocht zijn terug te zien bij de hoogtepunten op ons Instagram-account. De Kameleontocht vind je bij deel 2.

De Kameleontocht van Cindy kwam tot stand in samenwerking met Holiday Boatin, Kameleondorp Terherne en het Woudagemaal.

Cindy en haar drie ‘mannen’ hebben deze tocht gevaren met de stoere Doerak Family.

Voor de echte fans onder ons….in januari 2022 is er na al die jaren een nieuw boek verschenen over de tweeling Hielke en Sietse Klinkhamer en hun bootje de Kameleon. En vanaf het najaar van 2023 komt er een musical over de Kameleon in de Nederlandse theaters. Jullie zullen begrijpen, dat het boek hier al in huis is en vier tickets gereserveerd zijn!