Bijzondere dieren spotten in het regenwoud van Ranomafana National Park

Ranomafana National Park ligt in het Oosten van Madagascar. Hier, in het tropisch regenwoud, worden diverse soorten lemuren en andere unieke dieren beschermd. Wij gaan ze proberen te spotten...

Roodkopmaki's bij Ranomafana National Park in Madagascar

Op weg naar Ranomafana

Vanuit Tsaranoro gaan we op weg naar het regenwoud in Ranomafana National Park. Maar daarvoor moeten we eerst over de onverharde hobbelweg weer terug richting de RN7 hoofdweg nemen.

Het eerst deel gaat weer per overlandtruck. We weten inmiddels hoe het hobbelen werkt, dus minder hilariteit dan de vorige keer. Eenmaal bij het dorpje worden we weer begroet door de vele kinderen. Sabine en Esther hebben zeepjes meegenomen, en worden bijna bedolven onder de kinderen.

Een tussenstop in Fiananrantsoa

Spelende kinderen in Fiananrantsoa

Dan zetten we koers naar Fiananrantsoa, de grootste stad in Zuidelijk Madagascar. Hier waren we al een keer doorheen gereden, maar nu stoppen we er voor een wandeling.

Fiananrantsoa heeft een oude binnenstad, dat op een heuvel ligt. Er zijn maar liefst 6 kerken, en enkele andere historische gebouwen.

We zijn niet erg onder de indruk, ondanks enkele mooi bewerkte houten deuren en het mooie uitzicht over de rest van de stad. Het leukste vinden we de spelende kinderen…

Kikkers zoeken bij de waterval

De waterval langs de weg bij Ranomafana

Na nog een eindje verder terugrijden over de RN7, nemen we de afslag naar het Oosten. En langzaam maar zeker wordt de omgeving steeds groener. We naderen het regenwoud!

We merken ook dat we afdalen vanuit de centrale hooglanden. De weg wordt erg bochtig, al is het overdreven om van haarspeldbochten te spreken.

Voordat we bij Ranomafana aankomen, maken we nog een tussenstop bij een waterval in de rivier die langs de weg loopt. Helaas valt er niet heel veel van te zien. Wel zouden we aan de andere kant van de weg, tegen de natte bergwand aan, diverse kikkertjes moeten kunnen vinden. Maar helaas, we hebben pech.

Weer terug in de bus hebben we toch mazzel: we zien een paar mooie roodkopmaki’s op de rotsen naast de weg.

Het dorp Ranomafana

Uitzicht vanaf onze bungalow bij Hotel Ihary in Ranomafana

Even later passeren we de ingang van het Nationale Park. Deze ligt zo’n 6 kilometer van het dorp Ranomafana, waar we naar toe gaan.

In Ranomafana verblijven we in het Ihary hotel. Het bestaat uit kleurrijke bungalows met uitzicht over de rivier, waar de locals hun kleren en zichzelf in wassen. Een leuk schouwspel dus.

We hebben een paar uurtjes voordat we gaan eten, en nemen een kijkje in het dorp. Daar is het druk met lokale mensen die bij de kraampjes wat kopen, vooral etenswaar. Er zijn ook wat toeristen, maar niet veel. Het is wel een leuk sfeertje, al lopen we toch maar weer richting het hotel als het wat donkerder wordt.

Wandeling in Ranomafana National Park

Wandelen? Het is vooral klimmen door de struiken in Ranomafana

De volgende morgen staan we vroeg op om naar het Nationale Park te gaan. Hier krijgen we twee gidsen, plus een spotter, die vooruit gaat en ons waarschuwt als er ergens dieren gezien worden.

Als we de rivier zijn overgestoken volgen we eerst de paden in het bos. Maar zodra de gids bericht krijgt van de spotter, gaan we het bos in.

En tja, dat is regenwoud dus het is glibberen geblazen op de gladde hellingen. Ook hebben we de indruk dat we op moeten schieten, dus glijden we veel uit.

De gouden bamboelemuur gespot!

Zeb is er al een beetje klaar mee wanneer we plotseling zien wat we zoeken: de gouden bamboelemuur oftewel gouden halfmaki.

Deze soort, die pas in 1986 ontdekt werd, was de aanleiding om het Nationaal Park Ranomafana op te richten.

Snel foto’s maken, al is het moeilijk te zien door de bladeren. Gelukkig zijn ze wel aan toeristen gewend, en krijgen we uitgebreid de tijd om de beste plaatjes te kunnen schieten.

Meer maki’s, vari’s en sifaka’s

Tycho fotografeert de maki's

Als we allemaal het perfecte plaatje hebben geschoten, gaan we verder door het bos. En het duurt niet lang of we vinden twee andere maki’s, die vlakbij de grond zitten. Goed te zien dus, ook voor de kinderen.

Tycho vindt het geweldig dat hij zo dichtbij kan komen, en maakt veel foto’s.

Dit blijken grijze halfmaki’s oftewel bamboelemuren te zijn. De gids vertelt dat dit nog de enige twee zijn in dit gebied. Er waren er meer, maar het enige roofdier van Madagascar, de fossa, heeft de anderen waarschijnlijk gevangen. Ze zijn op zoek naar andere dieren om de soort hier te kunnen laten voortbestaan.

Een springende Milne Edwards Sifaka

We gaan weer verder en horen plots wat geraas in de bomen. De gids gebaart ons snel te komen kijken. Hier zijn een paar Milne Edwards sifaka’s. Maar die zijn een stuk beweeglijker dan de maki’s.

Ze springen van boom tot boom. Prachtig gezicht, maar moeilijk te fotograferen. En ze zijn ook plots weer weg.

Weer wat verderop komen we een paar zwart-witte vari’s tegen. En deze zijn juist weer erg rustig. Ze bewegen nauwelijks, kijken alleen wat in het rond. Mooi hoor, maar je krijgt een stijve nek van het omhoog turen.

Ook nog wat andere diertjes

De bladstaartgekko

Al die lemuren zijn natuurlijk geweldig. Maar je moet hier ook oog hebben voor de kleinere dieren. Plots wijst de gids op een blaadje. Tenminste, is dat wel een blaadje?

Het blijkt een bladstaartgekko te zijn. Prachtig gecamoufleerd, je ziet het pas goed als hij op je hand zit. Dat mag eigenlijk niet, maar van de tweede gids mag Tycho het toch als de rest al doorgelopen is…

Als we weer bijna terug zijn bij het begin van het park, zien we ook nog een hele kleine kameleon. Dat is de enige, omdat het overdag moeilijk is om kameleons te spotten. Die gaan we hopelijk bij de avondsafari meer zien…

Het zwembad met warm water

De oude en de nieuwe brug in Ranomafana

In de middag hebben we rustig de tijd om het dorpje Ranomafana te bekijken. En met name om naar het zwembad te gaan, dat gevuld wordt met water uit de warm-water bronnen.

Het is wat lastig om dat zwembad te vinden. We vragen de weg en die leidt ons over een mooie oude brug naar de overkant van de rivier. Boven de oude brug hangt al de nieuwe brug, die ook al gebruikt wordt.

Bij het zwembad lijkt het dat die dicht is. Maar hij blijkt precies open te gaan, na de lunchpauze. We zijn aanvankelijk de enigen, hoewel we worden aangestaard door een aantal lokale mensen buiten de poort.

Het zwembad blijkt behoorlijk warm te zijn. Lekker om in te relaxen, maar eigenlijk te warm om echt in te zwemmen. Toch trekken we een paar baantjes.

Het prachtige zwembad van Ranomafana

En dan komt er plots een grote groep Malagassies binnen de poort. Zij gaan zwemmen, maar dat gaat niet iedereen even goed af. Eén man springt in het diepe deel, maar blijkt helemaal niet te kunnen zwemmen. Hij wordt gered door een ander, die nog in zijn gewone kleren stond.

De meeste anderen kunnen wel een beetje zwemmen, of ze gaan te water in het ondiepe deel. Er is ook een hele goede zwemmer bij, die verwachten we volgend jaar bij de Olympische Spelen namens Madagascar.

Er zijn ook nog wat jongens die salto’s en andere rare sprongen maken vanaf de kant. Al met al grappig om naar te kijken.

We gaan op Avond-safari

We zien de rode muismaki

Als het donker wordt is het tijd voor onze avond-safari. Hiervoor gaan we niet het Nationale Park in, maar worden we langs de weg afgezet.

Al snel worden we gewenkt door onze gids. Blijkbaar wist hij precies waar hij moest zijn om de kleine rode muismaki’s te spotten. En ja hoor, we zien hem in een boom vlakbij de weg. We moeten wel snel foto’s maken, want ze zijn behoorlijk beweeglijk. Gelukkig komt hij een paar keer tevoorschijn, zodat we aardige foto’s hebben kunnen maken.

Dat was meteen het hoogtepunt van de avond-safari. Of eigenlijk één van de hoogtepunten. Want langs de weg vond onze gids voortdurend weer een mooie kameleon, kikkerje of gekko.

Nadat iedereen een paar supermooie scherpe foto’s gemaakt had, en ieder type kameleon een paar keer gespot was, keerden we weer terug.

De volgende morgen nemen we afscheid van Ranomafana. Met pijn in ons hart, want dit was wel een hoogtepunt van onze reis. We zetten koers naar het Pangalanes kanaal.

Lees meer over een vakantie met kinderen in Madagascar.