Onze vakantie ervaringen in Denemarken met onze Peuter Zeb en Dreumes Tycho

Denemarken is het meest kindvriendelijke land van Europa. Inmiddels zijn we hier al vaak geweest met kinderen van alle leeftijden. Lees hier onze ervaringen in Denemarken met een dreumes en een peuter.

Wil je meer weten over deze kindvriendelijke bestemming? Kijk dan op de pagina Denemarken met Kinderen.

De autorit naar Denemarken

Dolle pret bij een tussenstop in Duitsland

Onze vakantie begon in september met een autorit met daarin onze peuter Zeb en dreumes Tycho. Op naar Denemarken! De auto hadden we de avond van tevoren al vol geladen zodat we vroeg konden vertrekken.

We vonden het best spannend omdat we geen idee hadden hoe de jongens de reis zouden vinden.

Goed voorbereid met eten, drinken, speelgoed en een dvd-speler die we van iemand geleend hadden, begon de reis. En eigenlijk verliep het allemaal best soepel.

We reden ongeveer 2,5 uur achter elkaar en maakten dan een lange stop zodat de jongens even lekker konden spelen.

Wat ons erg opviel bij de stops in Duitsland is dat er bijna altijd een leuk speeltuintje bij de wegrestaurants zit. Heel prettig als je met jonge kinderen reist.

Een vakantiepark in Middelfart op Funen

Speeltuin bij Middelfart Feriecenter

Na ongeveer 700 kilometer rijden kwamen we aan op onze eerste vakantiebestemming in Middelfart, net over de brug naar het eiland Funen.

We hadden een bungalow gehuurd in het Vakantiepark Middelfart. Wat tegenwoordig onderdeel is van Landal. Het is een leuk park met heel veel open grasvelden en een leuke kinderspeelplaats.

Er was ook een klein binnenzwembad aanwezig en nog een groter buitenzwembad. Maar het was september en dus te koud om van die laatste gebruik te maken. De bungalow zag er wat sober uit van binnen maar was schoon en zeer ruim.

Onze eerste dag in Denemarken hebben we lekker rustig aan gedaan. Spelen in de speeltuin en winkelen in het dorpje.

In Middelfart staan wat mooie authentieke Deense huisjes en er is een kleine haven. Het ziet er leuk uit maar is niet heel bijzonder.

Odense met treinmuseum en Hans Christian Andersen

Typisch oud café in Odense

De volgende dag besluiten we naar Odense te gaan met de trein. Dat is voor de jongens op zich al een hele ervaring. Ze vonden het geweldig.

Als je op het centraal station in Odense uitstapt zit je vlakbij het treinmuseum. En daar zijn we een kijkje gaan nemen.

Er staan prachtige ouderwetse locomotieven en in sommige mochten we een kijkje nemen. Buiten reed er ook een minitreintje wat de jongens erg leuk vonden.

Op de eerste verdieping konden ze zich nog even uitleven met treintjes van Lego.

Na het treinmuseum maken we nog een kleine wandeling door het stadje. Natuurlijk zijn we door de buurt gewandeld waar Hans Christian Andersen in zijn jeugdjaren gewoond heeft.

Eendjes voeren in Odense

We lopen ook nog een stukje langs het water door een parkje waar Zeb de eendjes mocht voeren.

Op dag drie gaan we een stukje rijden om een strandje te bezoeken. Daar konden de jongens zich even uitleven in een speeltuintje en hebben we een stukje gewandeld.

Helaas stond er een aardig windje en was het best wel koud. Heel lang zijn we dus niet gebleven.Verder vermaken we ons in het bungalowpark met zwemmen en spelen in de speeltuin.

Het prachtige kasteel Egeskov

Poseren bij kasteel Egeskov

Op dag 4 hebben we een bezoek gebracht aan Kasteel Egeskov. Een schitterend kasteel die onlangs gerestaureerd was.

In het kasteel was er ook van alles te zien zoals een speelgoedmuseum en een poppenmuseum.

Het grappigste was toch wel het echte pak van superman die tussen de ridders instond. Daar was de eigenaar wel heel erg trots op.

Om het kasteel ligt een mooie tuin met een doolhof en een canopy walk door de toppen van de bomen. Zeb vond dat helemaal geweldig. Ook staan er een paar volières met mooie vogels erin.

Door de boomtoppen bij Kasteel Egeskov

Als je nu denkt dat dit het is, dan heb je het mis. Want er zijn hier nog meer museums. Een museum met oldtimers en fietsen, een landbouwmuseum, en een brandweermuseum.

Er valt hier veel te zien dus, een beetje langdradig als je alles wilt zien. Maar onze jongens houden van auto’s, en Zeb riep enthousiast “Kijk, een auto, en nog een auto, en nog één, en nog één….”.

En dan hebben ze voor de kinderen ook nog een hele leuke grote speeltuin waar ze zich helemaal in uit kunnen leven. Echt een leuke dag voor het hele gezin.

Fietsen in Denemarken

Fietsen in Funen, Denemarken

Op dag 5 zijn we lekker wezen fietsen. Gezellig door het Deense landschap met de jongens vóór en achterop.

Denemarken is wat heuvelachtiger dan Nederland, en iets minder ingesteld op fietsers. Maar er is niet zoveel verkeer op de weg, en af en toe pakken we een boerenpad.

Even lijkt het erop dat we terug moeten omdat het pad bijna verdwijnt, maar door een beetje modder komen we weer terug op de juiste route.

Regelmatig stoppen we bij een speeltuintje zodat onze kinderen even kunnen spelen.

Op dag 6 fietsen we nog wat door het dorpje Middelfart en vermaken we ons in het bungalowpark met zwemmen, wandelen en spelen in de speeltuin.

De speeltuin is helemaal geweldig met trampolines en een groot luchtkussen. Bovendien staat er een speeltoestel en een lange glijbuis.

We hebben vaak het rijk alleen maar als er een groep oudere kinderen is ontfermen die zich ook over onze kleintjes.

Met zulke jonge kinderen zal het in het hoogseizoen in een dergelijke speeltuin veel te druk zijn. Dus nog een reden om vooral na de schoolvakantie te gaan met je dreumes en peuter.

Naar Ribe via Fredericia

Kabelbaan in Legepark Fredericia

Op dag 7 verhuizen we naar Ribe. Omdat we vroeg uit het huisje moesten zijn en pas na drieën in Ribe konden inchecken besloten we naar het Madsby Legepark in Fredericia te gaan.

Een heel leuk speelpark met een treintje, poppenkast, speeltoestellen en een kinderboerderij.

Denemarken heeft meerdere van dergelijke Legesparken, en die zijn een echte aanrader. Ze zijn meestal gratis, op wat speciale activiteiten na, en er is heel veel te beleven.

Naast enkele toeristen was er een schoolklas aanwezig, maar verder heerlijk rustig. We hebben ons dus prima vermaakt.

Na de lunch aan een strandje in Fredericia zijn we op weg gegaan naar Ribe. Een rit van ongeveer 1,5 uur. Onze dreumes en peuter doen al snel hun oogjes toe, eigenlijk ideaal zo’n ritje in het begin van de middag.

De vikingstad Ribe

We wandelen naar de kathedraal van Ribe

Ribe is het oudste stadje van Denemarken. Het ligt in Zuidwest Jutland. We verblijven hier in het Vakantiepark Ribe Byferie.

Het park is autovrij. Je mag er alleen rijden op aankomst en vertrekdagen. De huisjes zien er schattig uit en er is een klein speeltuintje bij. Wat minder uitgebreid dan in Middelfart, maar deze ligt pal voor ons huisje, wat natuurlijk ideaal is.

Als alle spullen uitgeladen zijn gaan we het stadje nog even bekijken. Er staan mooie oude gebouwen en er is een leuk winkelstraatje.

Maar na zo’n lange dag zijn we er vooral om snel wat te eten en daarna terug te keren naar het vakantiepark zodat de kinderen naar bed kunnen.

Op dag 8 nemen we even rustig de tijd om het stadje goed te bekijken. We brengen een bezoek aan de kathedraal van Ribe waar we de toren beklimmen en een schitterend uitzicht hebben over het stadje.

’s Middags gaan we een stukje fietsen. We volgen de kleine rivier, die ons langs een mooi moerasgebied leidt. Daar bezoeken we ook een kinderboerderij met leuke jonge geitjes en een zandbak met graafmachines.

Het Waddeneiland Rømø

Vliegerfestival op het strand van Romo

Op dag 9 gaan we het waddeneiland Rømø een bezoek brengen. Dit eiland is per lange weg door het wad met de auto bereikbaar.

Eenmaal daar aangekomen hebben we geluk en blijkt er een vliegerfestival te zijn. Met de auto rijden we het strand op om zo dicht mogelijk bij de mooiste vliegers onze auto te parkeren en deze te bekijken.

Er zijn echt vliegers in alle soorten en maten. Van mooie ronde gekleurde tot lieveheersbeestjes en poezen. Ook wordt een parachutist door de wind de lucht in getrokken en rijden er strandzeilers rond. Erg leuk om te zien.

We rijden ook nog even naar de branding om het zeewater te voelen en wat schelpen te zoeken. Tjee wat zijn deze stranden breed!!!

We genieten nog even van een patatje en een ijsje op een terrasje en dan rijden we naar de haven aan de andere kant van het eiland voor een zeesafari: een boottocht om zeehonden te spotten.

Tycho wacht op de vangst die wordt binnengehaald

De boottocht was wat frisjes, maar erg leuk. De gids zag naast vele vogels ook links en recht een zeehond opduiken, maar wij zagen ze niet.

Maar het verste punt was bij een landtong bij een Duits Waddeneiland, en daar lagen vele zeehonden op het droge. Het was jammer dat we niet heel dichtbij konden komen om de zeehonden goed te zien, maar met een verrekijker leek het toch bijna of we ze aan konden raken.

Op de terugtocht gooiden ze ook nog even de visnetten uit en daarmee werd een aardige buit binnengehaald. Zo kregen we een aardig beeld van wat er zoal leeft op de zeebodem.

De buit lag op een grote tafel en zo konden we de krabben (die met hun snelle zijwaartse gewandel behoorlijk wat mensen aan het gillen kregen) zeesterren, oesters, garnalen en al het andere levende en dode spul goed bewonderen.

Onze dreumes Tycho zat vrolijk op de tafel en moesten we tegenhouden om niet de krabben op te pakken. Peuter Zeb was wat huiveriger voor dat bewegende spul. Moe maar voldaan keerden we terug naar ons vakantiepark.

Het Vikingcentrum bij Ribe

De smid in het Vikingcenter in Ribe

Op dag 10 zijn we naar het Viking centrum geweest. Dat ligt vlakbij ons vakantiepark waardoor we het wandelend afkunnen.

Als je door de entree heen bent maak je een stap terug in de tijd. Het is leuk om te zien hoe de mensen toen leefden.

We kregen een goede indruk hoe de woningen er toen uitzagen, maar het was vooral leuk om te zien hoe de smid aan het werk was en hoe ze het hout aan het bewerken waren.

De show van de valkenier was ook erg leuk. Helaas kregen we wel een enorme regenbui waardoor we niet alle vogels konden zien. Patrick en ik mochten ook nog proberen om een wolf dood te schieten met pijl en boog. (was een tekening hoor, geen echte wolf).

In het viking centrum was ook nog een leuk speeltuintje waar de jongens lekker aan het ravotten waren.

De terugweg verliep niet helemaal soepel. We dachten namelijk dat we wel een stukje konden afsnijden door een boerenweggetje in te slaan. Helaas eindigde dit in een wandeling door de weilanden waar enorme plassen water op stonden.

Met vieze modderschoenen stonden we later in iemand zijn achtertuin omdat dat de enige manier was om van het weiland af te komen. De eigenaar stond wel vreemd te kijken toen we uit zijn tuin kwamen lopen. Maar na een kleine uitleg kon hij er wel om lachen.

Het absolute hoogtepunt: Legoland!

Op safari in Legoland

Als je naar Denemarken gaat, dan breng je natuurlijk ook een bezoek aan Legoland. En dat is wat we op dag 11 van onze vakantie gaan doen.

Het was een lekker weertje en we hadden er veel zin in. Bij binnenkomst staat er een soort klein Madurodam gemaakt van Lego. Mooie gebouwen uit verschillende landen en natuurlijk de Amsterdamse grachten.

Al snel zien we een treintje rijden en daar willen Zeb en Tycho natuurlijk wel in. Er zijn veel treintjes en leuke attracties voor kleine kinderen in Legoland.

Zo is er een western treintje en een treintje wat door de mijnen rijdt, er is een Legotrein die een wat groter rondje maakt, en een duplo trein die in het gedeelte voor de allerkleinste kinderen staat. Hier vind je ook de monorail en een vliegtuigjes draaimolen. Ook staan hier een aantal klimrekken en glijbanen.

De kinderen vonden het allemaal geweldig, en wij ook. Onze favoriete attracties waren:

• de piratenbootjes, een tochtje met de boot door grotten waar piraten en schatten waren gemaakt van Lego
  • een broodje bakken boven een kampvuur met een indiaan, Zeb was helemaal onder de indruk en ook wel een beetje bang voor die vreemde man
  • de Lego canoe, met een kano een stukje varen langs vele wilde dieren (van Lego) en op het laatst naar beneden storten
Patrick en Zeb in de kano bij Legoland

Voor schoolkinderen is ook veel te doen zoals een drakenachtbaan, de river splash (ronde bootjes die in het water naar beneden worden gelanceerd), power builder (een attractie die je zelf moet programmeren), en nog veel en veel meer.

Voor sommige attracties moet je wel een bepaalde lengte hebben om erin te mogen. Op het einde van de dag waren we precies in alle attracties geweest en konden we nog even shoppen in de Legowinkels.

Legoland is echt een aanrader voor jong en oud. Meer informatie vind je op onze pagina over Legoland Denemarken.

Op dag 12 vermaken we ons in het vakantiepark in de speeltuin en gaan we zwemmen in het zwembad van Ribe.

Safari Zoo park in Lindrup

Zeb in de bolderjeep bij Safari zoo park Lindrup

Op dag 13 gaan we naar het safari zoo park in Lindrup. Wij vonden het een beetje een vreemd park. Het was net of de eigenaar een dierentuin op zijn agrarische bedrijf was begonnen. Sommige dieren hadden ook weinig ruimte en alles zag er wat sober en viezig uit.

Wat wel heel leuk was, was de bolderkar in de vorm van een jeep. De jongens waren er helemaal weg van. Er waren ook best leuke dieren zoals zwijnen, buffels, aapjes, koeien, paarden, slangen en verschillende gekleurde vogels.

Als we terugrijden richting Ribe besluiten we nog even een kijkje te gaan nemen bij het wad waar de bussen getrokken door een tractor naar mando eiland rijden.

Het is afhankelijk van het getij wanneer deze bussen rijden. We hadden geluk en konden nog een paar bussen zien rijden.

’s Avonds wandelen we voor de laatste keer door het stadje en maken we nog wat foto’s.

En dan is aan onze vakantie weer een einde gekomen. Op dag 14 rijden we weer terug naar huis.

En we zijn het er over eens: Denemarken is een heerlijk land voor een vakantie met jonge kinderen. Lees meer over de mogelijkheden op de pagina Denemarken met kinderen.