Pretpark Port Aventura in Spanje, van top-achtbanen tot Sesamstraat

Aan de Costa Dorada in Catalonië ligt het grootste pretpark van Spanje: Port Aventura. Met grote achtbanen als blikvanger, maar ook een Sesamstraat deel voor de kleintjes. Wij zijn er inmiddels twee keer geweest, en willen graag nog eens terug...

De achtbanen torenen boven Sesamstraat uit in Port Aventura

Port Aventura ligt vlakbij Salou, ten westen van de stad Tarragona. Tussen de kustplaatsen van de Costa Dorada dus. En het is zeker een bezoek waard als je hier vakantie viert.

In de meivakantie van 2015 bezochten we Port Aventura voor de eerste keer, op uitnodiging. We kwamen toen uit de bergen van Prades, slechts een uurtje rijden van het pretpark. We verbleven in het Port Aventura hotel, en hadden 2 dagen in het pretpark.

In de meivakantie 2019 waren we in de Spaanse Pyreneeën. En dit keer wilden de jongens zo graag weer naar Port Aventura, dat we besloten die te combineren met een bezoek aan de Costa Dorada.

Dit keer verbleven we in Hotel El Paso, dat vlak naast het pretpark ligt. Wil je meer weten over de hotels, klik dan door naar

Aankomst in het park

Zeb en Tycho poseren met mascotte Woody Woodpecker

Beide keren komen we in de ochtend aan bij ons hotel. En zoals te verwachten valt, is onze kamer op dat moment nog niet klaar. Maar we kunnen onze bagage achterlaten en het pretpark in.

Na binnenkomst kom je bij het grote meer met fonteinen. Dit is het decor voor de grote shows in de zomer. Maarin de ochtend is daar geen sprake van. Wel zien we  de mascotte: Woody Woodpecker. En daar willen onze jongens wel mee op de foto.

Als we verder lopen langs het meer komt er al een achtbaan over ons heen geraasd, maar wij pakken eerst de trein, die ons een mooi overzicht van het pretpark geeft. Pas als het rondje compleet is gaan we te voet weer verder het park in.

Een enorme Splash in het Polynesische deel

Zeb en Patrick voorin de Tutuki Splash

En dan komen we in het Polynesische deel van het park. Met veel tropische planten, bruggetjes en watervallen.

De belangrijkste attractie daar is de Tutuki Splash, een boot die van grote hoogte in het water terecht komt. Patrick en Zeb zijn direct enthousiast, en gaan ervoor in de rij. Tycho en ik besluiten toe te kijken, en daar krijgen we geen spijt van…

De boot maakt niet één, maar twee afdalingen: een kleine en een grote. Maar het meest nat worden ze als een andere boot naar beneden raast en hun golf precies in de boot van Patrick en Zeb terechtkomt. Ze zijn helemaal doorweekt.

Als ze de tweede afdaling ook overleefd hebben zijn er als klap op de vuurpijl ook nog waterpistolen voor het publiek, waar Tycho natuurlijk gebruik van maakt.

Als we de T-shirts hebben uitgewrongen gaan we snel weer verder, in het zonnetje drogen Patrick en Zeb wel weer verder op.

Sesamstraat deel voor de kleintjes

Het Sesamstraat gedeelte in Port Aventura

Als we verder lopen komen we bij het Sesamo, oftewel Sesamstraat gedeelte. Vooral voor kleine kinderen natuurlijk, maar er zijn attracties die ook onze jongens (dan 8 en 10 jaar oud) nog wel leuk vinden.

De Monorail met kleine vliegtuigjes bijvoorbeeld. Zo zien we dit deel van het park vanuit de lucht.

En er is een kleine achtbaan, de Tami Tami. Een leuke opstap voor als de grotere achtbanen in het park nog een stap te ver is.

De aankleding van dit deel van het park is ook leuk. Met naast de Sesamstraat figuren ook een grote Sprookjesboom. En met een waterstraal die van bakje naar bakje spuit.

Vlak buiten Sesamstraat staat het grote schommelschip. Altijd een favoriet van onze Zeb. Hij gaat helemaal achterin zitten voor de meeste kriebels in zijn buik. Maar ook Tycho durft er met zijn vader in.

De enorme achtbanen van Port Aventura

De Dragon Kahn gaat maar liefst 8 keer over de kop

En dan komen we in het China-gedeelte. Na eerst nog met wat bootjes gespeeld te hebben, en een ritje in de theekopjes, komen we bij de top-attracties hier: de achtbanen.

In 2015 zijn onze jongens nog te jong voor deze gevaartes, maar in 2019 (dan zijn ze 12 en 14 jaar) willen ze wel. Papa Patrick moest ze in 2015 allebei uitproberen, maar nu gaan we met zijn alle.

Allereerst de oudste: de Dragon Khan. Dit is een lange achtbaan met maar liefst 8 inversies. Oftewel: acht keer over de kop. Loopings, kurketrekkers, en nog wat van die dingen.

Het zijn karretjes met 4 stoelen naast elkaar. En je hoofd zit tussen twee zijsteunen zodat hij er niet afvliegt. De rit is heel schokkerig, en je hoofd komt dus ook een paar keer tegen die steunen aan.

We komen aardig door elkaar geschud de achtbaan uit, maar de jongens willen graag nog een keer. Nadeel is wel dat de rijen lang zijn. In 2015 hadden we een Express kaart. Daar betaal je extra voor maar is toch wel erg handig. Bij alle belangrijke attracties bespaar je zo een hoop tijd.

In 2019 hebben we die niet. Als tussenoplossing nemen we de single riders lane. Daarmee zijn we toch ook een stuk sneller, al kunnen we dan niet naast elkaar zitten.

Onze angstige gezichten in de Shambala

Sinds 2012 staat er naast de Dragon Kahn de Shambala, expeditie naar de Himalaya. Dit is de hoogste achtbaan en de snelste van Europa!!

In de Shambala zijn er 4 stoeltjes per karretje, waarbij de buitenste achter de binnenste staan Hierdoor heb je een beter zicht op wat er gebeurt. En wat er gebeurt is nogal wat.

Na 76 meter omhoog getakeld te zijn stort de Shambala in vrije val naar beneden, tot 2 meter onder de grond. En dat doet-ie dan nog 4 keer in iets mindere mate, met loopings en kurketrekkers er tussen.

We komen danig onder de indruk weer uit de Shambala. Bij de foto’s blijken er ook video’s gemaakt te zijn van alle passagiers. Daarop is wel te zien welke impact het naar beneden storten heeft. Toch vonden de jongens dit een nog leukere achtbaan dan de Dragon Kahn, die veel schokkeriger is.

Du Furius Baco vliegt door de lucht

De derde heftige achtbaan is de Furious Baco bij het grote meer aan het begin van het park. In 2019 gaan we ook daar in. We doen dat direct in de ochtend om de grootste drukte te vermijden.

Bij deze achtbaan wordt je in 3 seconden gelanceerd tot een snelheid van 135 kilometer per uur. Daardoor is de achtbaan heftiger dan je in eerste instantie zou verwachten.

Na het lanceren volgen wat wilde bochten en draait de achtbaan om zijn as. Omdat de stoeltjes buiten de rails staan is dat een mooi gezicht. En aan het eind komt hij dan weer abrupt tot stilstand.

Het Wilde Westen

Lekker gegeten in de Iron Horse in het Wilde Westen

Het is tijd voor de lunch. Er is voor ons een tafeltje gereserveerd in The Iron Horse restaurant in the Far West, het Wilde Westen gedeelte van Port Aventura.

Dit restaurant zit in een mooi groot gebouw in Amerikaans koloniale stijl. En het eten is Amerikaans: genoeg dus. We eten ons buikje rond en gaan verder dit thema-gebied in.

Uiteraard vinden we hier een dorp compleet met saloons en winkels met wild-west spullen. Er is een gebouw waar shows worden opgevoerd, maar niet op het moment dat wij langslopen.

Pret in de Grand Canyon Rapids

Attracties zijn er ook: de Grand Canyon rapids bijvoorbeeld. Hierbij ga je in een ronde boot over de rivier vol met watervallen en stroomversnellingen. Erg leuk en je wordt er niet heel erg nat van (wel een beetje).

De andere waterattractie, de Silver River Flume met boomstammen doen we in 2019. De boomstammen varen een lange route en storten zich vele keren met een splash naar beneden.

De verschillende houten achtbanen in het WIlde Westen bewaren we voor later, als ons eten wat gezakt is. In plaats daarvan stappen we op de trein, om ons naar Angkor te laten rijden.

Water spuiten rond Angkor Wat

Tycho en Patrick spuiten de andere bootjes nat

Het nieuwe gebied Angkor is een prachtige weergave van de beroemde tempels van Angkor Wat in Cambodja.

Net als in het echt zijn ze deels overwoekerd door de jungle, en bevatten ze veel grote hoofden.

Het gebied heeft eigenlijk maar één attractie, maar wel een hele leuke.

Met bootjes vaar je door het prachtige gebied. Waarbij je met waterpistolen schiet op verschillende doelen, EN op mensen in andere bootjes.

Het boottochtje duurt bijna 10 minuten, en zit vol met hilarische momenten. Het is dus onze favoriete attractie in Port Aventura.

Het mijnen-treintje El Diablo in Mexico-deel

Via de Chinese muur lopen we naar het Mexico-gedeelte van het park. Hier vinden we El Diablo, Tren de la mina. Oftewel het duivelse mijnen-treintje. Daar moeten we natuurlijk in.

Dit achtbaan treintje rijdt met veel kabaal door de mijn, waarbij hij maar liefst 3 keer naar boven wordt getakeld. Een relatief lange rit dus, met veel bochten en geschud, maar niet al te heftig. De favoriete achtbaan dus voor onze Tycho van 8.

Omdat het ook niet al te druk is doen we het ritje 3 maal. En de volgende dag nog eens…

Ook in het Mexico gebied staat de Hurican Condor, een hoge vrije val toren waar we niet in gaan. En de Temple del Fuego, waar alleen in de zomer een spectaculaire show wordt opgevoerd, nu dus niet.

We doen nog wel de Yucatan, een kermis-attractie waarbij we hard rondgedraaid worden.

Duel tussen de houten Achtbanen

Zeb en ik in de houten Stampida achtbaan

Vanuit Mexico komen we weer aan in het Wilde Westen. Tijd voor de houten achtbanen dus. Eerst proberen we de Tomahawk, de kleinste houten achtbaan.

Deze achtbaan is speciaal geschikt voor jonge kinderen. Het is een kleine versie van de Stampida, en de baan is daar ook mee verweven.

De Tomahawk bevalt Zeb goed, en dus wil hij ook graag in de Stampida. Tycho niet (in 2019 natuurlijjk wel), dus ga ik samen met Zeb.

De Stampida is een tweeling-achtbaan. De rode links en de blauwe rechts rijden gezamenlijk over het parcours. Op één deel komen ze elkaar tegen, maar verder rijden ze parallel aan elkaar.

Het is een ruwe rit, zonder over de kop te gaan. Een erg leuke achtbaan dus voor degenen die de grote achtbanen in het park (nog) niet zien zitten.

Zeb vindt hem fantastisch en gaat met zijn vader nog een keer. Gelukkig hebben we de Express kaart, anders zouden we wel erg lang moeten wachten.

Nieuw vanaf 2017: Ferrariland

De Red Force komt weer naar beneden in Ferrariland

In 2017 is bij Port Aventura het nieuwe Ferrariland geopend. In 2019 konden we dat dus ook bezoeken.

Het blijkt een heel apart park te zijn. Met aparte toegangscontrole, en je moet dus ook aparte kaartjes hebben. Meestal koop je wel een combinatie arrangement, maar het is toch een beetje vreemd.

Hoe dan ook, bij ons bezoek in 2019 nemen we ook hier een kijkje. Het blijkt een mooi in Italiaanse stijl aangekleed park te zijn, waar alles om auto's en de Formule 1 draait.

De belangrijkste attractie is de Red Force. Een achtbaan waarin je met hoge snelheid wordt gelanceerd. Dan schiet je verticaal omhoog tot grote hoogte, om vervolgens weer naar beneden te razen. Best heftig die hoge snelheden.

Er zijn nog diverse andere attracties, zoals de Red Force junior, een kleine achtbaan. En een circuit waar je in autootjes rondrijdt. Voor formule 1 liefhebbers is de tentoonstelling van Ferrari bolides ook leuk. Al met al hebben we het in een halve dag wel gezien.

Het Aquapark

De maquette van het Aquapark van Port Aventura

Eigenlijk wilden we ook nog graag het Aquapark van Port Aventura uitproberen. Maar die is in onze meivakantie nog helemaal niet open. Pas vanaf eind Mei kun je daar terecht.

Jammer, want we hadden graag de vele glijbanen willen proberen. Ze zijn er in alle soorten en maten, tot een vrije val van 30 meter hoog aan toe.

Daarbij zijn er verschillende baden, waaronder een golfslagbad. Verder waterspeeltuinen, fonteinen en een indoor gedeelte. Je kan je hier dus zeker een dag vermaken.

Overnachten bij Port Aventura

Eigenlijk is het pretpark Port Aventura dus sowieso te groot voor slechts één dag. We hebben nog niet eens alle attracties geprobeerd in totaal 4 dagen...

Het is dus zeker aan te raden om één of meerdere overnachtingen bij Port Aventura te boeken. Je hebt daarbij de keuze uit de volgende opties:

Hotel Port Aventura

De prachtige tuinen met zwembad van Hotel Port Aventura

In 2015 verbleven we in Hotel Port Aventura, wat zo ongeveer in het pretpark ligt.

We hebben hier een mooie familiekamer, met twee tweepersoonsbedden naast elkaar. Er is ook een (nu gesloten) tussendeur naar een andere kamer, handig voor grotere gezinnen of als je je kinderen liever op een aparte kamer hebt liggen.

We hebben ook een klein balkonnetje, met uitzicht op een mooi zwembad. Daar werd in de Meivakantie weinig gebruik van gemaakt, maar dat zal in de zomer wel anders zijn.

Er zijn 4 restaurants, waarvan wij alleen het buffet-restaurant hebben uitgeprobeerd. Deze had alle voor kinderen populaire gerechten. Voor ons is de keuze wat karig, maar voor een keer is dat niet zo erg.

Na het diner wandelen we nog even door de tuinen, langs de gebouwen van het hotel. Het is allemaal erg sfeervol aangelegd, met tropische planten, veel water, bruggetjes enzovoorts. Het hotel heeft geen hoogbouw, het maximum is drie verdiepingen, wat er allemaal mooi uitziet.

Het hotel doet een beetje aan als een vakantiepark. We slapen er bovendien prima, en ook het ontbijt-buffet is een succes.

Hotel El Paso

Zeb en Tycho voor Hotel El Paso

In 2019 verbleven we in Hotel El Paso. Dit hotel ligt iets verder van het pretpark. Via een korte wandeling kom je bij de toegangspoort.

Ook dit is een mooi hotel, waar we een soortgelijke familiekamer hebben. Met 5 verdiepingen is het wel wat hoger. Het ligt rond een mooie binnenplaats en een groot zwembad, met onder andere een speelschip.

Er zijn verschillende restaurants, maar omdat we een beetje laat uit het pretpark komen blijkt het lastig om nog ergens terecht te kunnen. Uiteindelijk lukt het toch bij El Coyote, een uitstekend restaurant met Tex-Mex specialiteiten.

Hotel Caribe Resort

Een heus zandstrand bij Hotel Caribe Resort

Bij alle hotels van Port Aventura zijn mooie zwembaden. Maar bij het Caribe Resort hebben ze er een compleet strand van gemaakt. Zo waan je je daadwerkelijk op de Caribische eilanden.

Het hotel is ook in Caribische sferen aangekleed. De lichte, ruime kamers bevinden zich in lage gebouwen. Ook hier weer verschillende restaurants, waaronder een Italiaans en een Tapas restaurant.

Het hotel ligt weer wat verder van het pretpark dan El Paso. Maar er rijdt een treintje om je bij de ingang te brengen.

Hotel Gold River

Het Wil West straatje van Hotel Gold River

Gold River is een prachtig hotel dat als een Wild West stadje is aangekleed.Met een saloon en andere houten gebouw. Alleen is het hoofdgebouw wel hoog en modern.

De kamers hebben ook veel hout in het interieur. En op het terrein zijn leuke speeltuinen en zwembaden.

Ook hier weer genoeg keuze uit restaurants, met de focus op de Amerikaanse keuken.

Net als Hotel Caribe Resort ligt dit hotel iets verder van de ingang van het pretpark. Ook hier komt het treintje je ophalen.