Legoland Engeland bij Windsor: hetzelfde, maar toch heel anders

Naast de parken in Denemarken en Duitsland, is er ook een Legoland Engeland in Windsor, 40 km van Londen. Het lijkt veel op die in Denemarken en Duitsland, maar toch weer heel anders. Zeker de moeite waard als je in Engeland bent.

Uitzicht op het kasteel van Windsor vanuit Legoland

In de herfstvakantie van 2014 maakten we een korte trip naar Engeland. Naast een stedentrip in Londen, moesten we met onze Lego-fans natuurlijk ook 2 dagen naar Legoland in Windsor.

Windsor ken je waarschijnlijk van het gelijknamige kasteel, dat nog altijd bewoond wordt door de koninklijke familie. Ook dat kasteel is zeker een bezoek waard.

Legoland Windsor Resort ligt op 4 kilometer van Windsor. Het ligt op een heuvel, en van het plein na de ingang kan je het kasteel in de verte zien.

Je reist het snelst naar Windsor vanuit Londen met de trein vanaf Paddington, dat kost je een half uur. Vanuit Windsor gaan er shuttle bussen naar de ingang van Legoland.

Nog handiger is het natuurlijk om te

Eerste indrukken van Legoland Windsor

Dinosaurus bij The Beginning in Legoland Windsor

Wij hebben overnacht in een hotel in Windsor, en nemen vroeg in de ochtend een taxi naar Legoland.

We zijn er voordat het park opengaat, maar we mogen wel al het hek in. We komen op het centrale plein "The Beginning".

Hier staan al wat Lego creaties zoals een grote dinosaurus. En we genieten van het uitzicht op Windsor Castle.

We bestuderen de plattegrond van Legoland. Het is wel wat kleiner dan het grote Legoland in Denemarken. Maar we herkennen de verschillende thema-gebieden. En zodra we mogen, gaan we snel op pad.

Het Engelse Miniland

Daar is-ie: de Big Ben in Miniland

Vanaf the Beginning kan je de heuvel af wandelen of het treintje nemen, en dan kom je bij Miniland.

Dit Madurodam-achtige deel van Legoland is altijd een succes bij Lego-fans zoals onze Zeb en Tycho. Vanwege de verschillende rondrijdende treinen natuurlijk. Maar er is nog veel meer.

Bij Legoland Windsor is een groot deel van Miniland natuurlijk besteed aan Engelse monumenten. En ook landschappen uit Schotland, Wales en Ierland. We zien kastelen, highlandgames en rugby. En natuurlijk de Big Ben, Tower Bridge en Buckinham Palace.

Ook de andere Europese landen komen aan bod, al is het op Parijs na minder uitgebreid dan in Legoland Billund.

Spetteren in Vikingland

Tycho spuit zijn vader nat bij de Viking Splash

Naast Miniland ligt het Vikingland. Met een kleine schommelschuit, een labyrinth en ronddraaiende bakjes onder een grote spin.

Maar de grootste attractie hier is de River Splash. Deze is wat minder mooi aangekleed dan in Denemarken. En er is geen grote afdaling. Toch is hij ook erg leuk.

Als we hier aankomen blijkt die gesloten te zijn vanwege een mankement. Maar gelukkig kunnen we een dag later wel mee, tot hilariteit van Zeb en Tycho.

Op verschillende punten in het traject wordt je namelijk nat gespoten. Leuk natuurlijk, vooral als papa steeds de pineut is.

Ridderland met twee drakenachtbanen

Onze officiële foto in de drakenachtbaan

Via een grote speeltuin komen we in Ridderland. Uiteraard met een groot kasteel, met toegang tot de drakenachtbaan.

Ook bij Legoland Windsor gaat de achtbaan eerst langzaam door de grot met veel Lego ridders, draken, tovenaars enzovoorts. Daarna begint pas de echte achtbaanrit. Die is hier wat minder eng dan in Billund en in Legoland Duitsland.

In Ridderland is ook nog een tweede, kleine drakenachtbaan. En de Knights Quest, een treintje dat in de rondte hobbelt.

In het kasteel bevindt zich ook een groot restaurant.

De grote plons in Piratenland

Zeb met Patrick in de Pirate Falls Treasure Quest

In Piratenland staat onder andere de grote schommelschuit. Altijd een succes en goed voor flinke kriebels in de buik.

In de Goldwash kunnen kinderen op zoek naar goudklompjes in de rivier.

En hier staat ook één van onze favorieten: de Pirate Falls Treasure Quest. Hier ga je in een kano door het landschap met vele leuke Lego dieren.

Totdat je omhoog gaat en even later in grote vaart naar beneden raast. Met een nat pak als resultaat.

Land van de Pharao’s

We betreden het land van de Pharao's

Dan komen we in een gedeelte dat we niet van andere Legolanden kennen: het land van de Pharao’s. Met prachtige Egyptische beelden, van Lego wel te verstaan.

Hier bevindt zich de enige attractie waar we nu, in Oktober, voor in een lange rij moeten staan: de Laser Raiders (inmiddels kent Legoland Denemarken deze attractie ook: de Tempel).

In een wagentje rijden we door een grot, en ondertussen moeten we met ons laser-pistool zoveel mogelijk doelen zien te raken. Erg leuk!

Bij de Pharao’s ook de Scarab bouncers waarin je diverse keren omhoog gaat om met een korte vrije val weer naar beneden te stuiteren. En in de bazaar veel Lego Chima.

Met de trein op safari

Deze tijgers en nog veel meer dieren komen we tegen als we in de trein zitten

Bij Legoland hoort natuurlijk ook een trein. En gelukkig, die is er ook in Legoland Windsor. We hebben het station gevonden en stappen in.

De rit brengt ons langs diverse attracties in het park. Maar het blijkt ook een soort safari-rit te zijn, langs verschillende dieren van Lego.

Een andere attractie was de Dino Safari. Deze leek een beetje op de Lego safari in Denemarken. Alleen kwam deze langs verschillende dinosaurussen van Lego. Inmiddels is deze attractie uit het park verdwenen.

Avonturenland boven en onder water

Neptunus zit in zijn onderwatertroon bij Atlantis

En dan komen we in het avonturenland. Met de Squid surfer waarmee je over het water scheert, zoals de Jungle Racer in Denemarken.

De wandelroute loopt vervolgens langs het grote Legoland Hotel, en het nieuwe Castle hotel.

Daarnaast ligt Lego Atlantis. Hier in Legoland Windsor betekent dat een ritje in een onderzeeër langs de haaien en andere vissen in een groot aquarium.

Lego City en de Duplo Valley

Zeb haalt zijn rijbewijs bij de Legoland rijschool

En dan is er natuurlijk nog het oude vertrouwde Lego City. In dit gebied vinden we onder andere de brandweer, de autorijschool, en de bootjes. Allemaal klassiekers en nog altijd erg leuk.

Aan de zijkant van het park ligt ook nog Duplo Valley. Met naast de speeltuin, het treintje en de vliegtuigjes ook een groot waterspektakel. Ziet er erg mooi uit, maar het is Oktober dus veel zin om te zwemmen hebben onze jongens niet…

Op de terugweg naar de ingang komen we nog langs het Imagination Center. Hier kun je onder andere naar een 4D theater. Of in verschillende ruimtes gewoon bouwen met Lego.

Nieuwe attracties en vervangingen

De Dino Safari heeft in 2017 plaatsgemaakt voor Ninjago World

Ook Legoland Windsor is continu aan het vernieuwen. En dat betekent ook dat sommige attracties verdwijnen. Zoals gezegd geldt dat voor de Dino Safari, dat plaats maakte voor het Legoland Castle Hotel.

Zo moest er in 2017 ook plaats gemaakt worden voor Ninjago World. Een leuk themagebied dat erg lijkt op dat in Denemarken, met Ninjago the Ride als belangrijkste attractie.

Op de plek van Ninjago World stond het Loki Labyrinth, een leuk doolhof waar je wandelend doorheen moest. En het Viking themagebied is verkleind en aangepast om genoeg ruimte te maken.

Sinds 2019 heeft Legoland Windsor ook een Haunted House spookhuis. Deze lijkt op die in Denemarken, maar heeft ook een zogenaamd Mad House. Met andere woorden: een soort Villa Volta die we van de Efteling kennen.

In 2020 wordt Duplo Valley vernieuwd. Met onder andere een nieuwe Duplo achtbaan voor de kleintjes.

Voorstelling bij de piraten

De piratenshow bij Legoland Windsor

We spenderen maar liefst twee dagen in Legoland Windsor. De tweede dag doen we een soortgelijk rondje. Sommige attracties hadden we nog niet gedaan, anderen doen we nog een keer omdat ze zo leuk zijn.

En er zijn zelfs nog attracties die we in die twee dagen nog altijd niet gedaan hebben. Het is ook allemaal zo veel en zo leuk…

De tweede dag hebben we wel het geluk dat we precies op tijd zijn voor de voorstelling van de piraten. Een waar spektakelstuk. In het Engels, maar toch ook voor Zeb en Tycho goed te begrijpen.

Kortom, ook Legoland Windsor is helemaal geweldig. Het is wel wat kleiner dan het origineel in Denemarken, maar groot genoeg om je er 2 dagen (of meer…) te vermaken.

En de combinatie van een pretpark met het favoriete speelgoed doet het bij ons erg goed (ja, ook bij papa en mama).

Overnachten bij Legoland Windsor

Legoland Windsor Hotel

Het stapelbed in de piratenkamer van Legoland Windsor Hotel

De beste optie om bij Legoland Windsor te overnachten is natuurlijk in het Legoland Hotel.

Net als het Legoland hotel in Denemarken heeft dit hotel themakamers van onder andere piraten en pharao's.Let op: er staat dat het 2-persoonskamers zijn, maar ze hebben een 2-persoonsbed plus een stapelbed, dus geschikt voor 2 volwassenen en 2 kinderen.

Op de kamers staat een kist met Lego om mee te spelen. En op verschillende plekken in het hotel zijn er ook speelplekken. Het Legoland hotel is echt een belevenis voor de kinderen.

Is het Legoland hotel al vol? Of toch wat te prijzig? Kies dan één van de mogelijkheden in de buurt op de kaart hieronder