Met de Traktorbus naar Mandø

Het Deense Waddeneiland Mandø is alleen bij eb met de auto te bereiken. Nog leuker is het om de Traktorbus naar Mandø te nemen. Lees hier wat Cindy en haar gezin ervan vonden.

We gaan Mandø ontdekken met de tractorbus

Voor de westkust van Denemarken liggen de Deense Waddeneilanden Mandø, Rømø en Fanø. Sinds 2010 vormen die een beschermd natuurgebied.

Naar Fanø kun je alleen met de veerboot. Mandø en Rømø zijn met de auto te bereiken. De weg naar Mandø loopt tijdens vloed geheel onder water. Dan is het eiland dus niet meer bereikbaar.

Wij gingen vanuit Ribe met de Traktorbus naar het eiland Mandø.

Helaas niet meer door het water

Prachtig gezicht hoe de tractorbus naar Mandø rijdt

In mijn reisgidsen werd deze rit de ‘zeetractor’ genoemd. Met daarbij een foto van een tractor, die door het water reed.

Helaas verouderde / misleidende informatie, want dit mogen de tractors dus al jaren niet meer. Dit zou ten koste gaan van de weg en dus voor problemen zorgen voor de bewoners van het eiland.

De Traktorbus zorgt er nu dus juist voor, dat hij vóór vloed weer terug is. Mocht er toevallig al een laagje water staan, dan is het dus meer ‘geluk’ dan wijsheid voor de passagiers om dit tóch nog mee te maken.

Beetje jammer, want ik had mijn jongens natuurlijk wèl al verteld, dat we met een tractor door de zee naar een eiland gingen rijden…

Toch een spectaculaire rit

Blij achter het stuur van de tractor

Toen ik de jongens vertelde dat we dus niet door de zee gingen, was er wel wat teleurstelling. Toen zij echter voor een leuke foto even ín de tractor plaats mochten nemen, was deze kleine teleurstelling gelukkig alweer snel vergeten…

De Traktorbus vertrok klokslag tien uur. De rit duurde iets meer dan een half uurtje.

Wij zaten bovenin en buíten, helemaal voorin. Dus dat was lekker wind vangen, maar wèl mooi en spectaculair.

Schelpen en mosselen verzamelen op Mandø

Op zoek naar schelpen en mosselen.

Aangekomen op Mandø wilden de jongens meteen naar het strand, dus zo gezegd, zo gedaan. De schepnetjes, vliegers, emmertjes en schepjes hadden we meegenomen, evenals de regenlaarzen, wat zéér handig was!

Visjes of krabbetjes vangen met de schepnetjes wilde helaas niet echt lukken, er was niets te vinden.

In plaats daarvan stortte Mark zich op het verzamelen van schelpjes en papa en Nick op het verzamelen van mosselen. Want die waren er wèl volop! En die vinden wij erg lekker…

Vervolgens gingen we ook nog vliegeren. Er stond best een aardig windje, dus de jongens hadden de grootste lol om de vliegers in de lucht te houden.

Hierna streken we neer in één van de twee restaurants, die het eiland rijk is. Hier konden we wat op warmen bij een bakkie koffie met onze broodjes.

Weer terug met de Traktorbus

We zitten achterin de Tractorbus

Om 14.00 uur vertrok de Traktorbus weer terug naar het vasteland. We gingen weer bovenin buiten zitten, deze keer áchterin, want wij waren de laatsten.

De terugweg was iets warmer, we hadden wind mee. Sowieso hadden we dit uitstapje bewust op deze dag gepland: droog en zonnig en niet al te koud. Anders is het waarschijnlijk tóch iets minder leuk.

Diezelfde avond aten wij zelf gevangen mosselen van Mandø.

Kijk voor actuele prijzen en tijden op de website van Mandø KRO Tractorbusser.

Cindy bezocht Mandø tijdens haar meivakantie in Denemarken op uitnodiging van Visit Denmark

De vlieger oplaten is nog een hele klus