Rondreis Peloponnesos – Groepsreis Griekenland met Kinderen deel 2

Deel 2 van onze groepsreis met kinderen in Griekenland is een rondreis over de Peloponnesos. En nog een stukje vasteland om Delphi te bezoeken.

Uitleg van onze gids in Olympia op de Peloponnesos

Na 3 daagjes in Athene staat de bus voor ons klaar. We gaan vanuit Athene over het vasteland van Griekenland naar Delphi. En van daar uit naar de Peloponnesos voor een rondreis daar.

De Peloponnesos is het grote schiereiland ten Zuid-Westen van Athene. Hier bevinden zich diverse historische archeologische sites. Bovendien is het met zijn bergen en prachtige kusten een heel mooi deel van Griekenland.

We waren tijdens onze wereldreis al eens op de Peloponnesos, en zien er ook naar uit om een paar plekjes terug te zien.

Een mooie rit naar Delphi

We maken een tussenstop in de bergen

De bus vertrekt eerst over het vasteland van Griekenland. Nadat we Athene en een flink stuk snelweg verlaten hebben, gaan we de bergen in. De wegen zijn goed en onze chauffeur rijdt rustig, dus van wagenziekte bij de kinderen is geen sprake.

De uitzichten worden steeds mooier, en vlak voordat we Delphi bereiken stoppen we even bij een mooi uitzichtspunt.

Delphi is prachtig gelegen in de bergen, met ook nog uitzicht op een baai in de golf van Korinthe, die de Peloponnesos van het vasteland scheidt.

Het stadje heeft maar een paar lange straten op de bergwand, vooral vol met hotels en restaurants. Zo ook ons hotel. En zo ook het leuke tentje waar we heerlijk lunchen met prachtig uitzicht.

We ontmoeten het Orakel van Delphi

De kinderen ontmoeten het Orakel van Delphi

Delphi is beroemd geworden door het Orakel. Onze reisleider legt aan de kinderen uit dat het Orakel bestond uit de priesteres Pythia, die onder invloed van gassen uit de berg allerlei klanken riep. Andere priesters vertaalden deze klanken naar cryptische, wijze raad.

Nadat we het tempeltje van Athena bezocht hebben, is het tijd voor een ontmoeting met het Orakel. De kinderen hebben allemaal een vraag voorbereid en een offer van bloemetjes gemaakt. En mogen dan bij de Pythia verschijnen, wat één van de ouders blijkt te zijn.

Ze stellen hun vraag, waarop de Pythia wat klanken uitslaat. Twee andere priesters (ouders) vertalen de klanken van de Pythia in wijze raad voor de kinderen.

De kinderen stellen hele slimme vragen, en zijn ook onder de indruk van het hele gebeuren. Wel vinden ze het jammer dat de antwoorden cryptisch, en dus niet zo duidelijk zijn.

De ruïnes van Delphi

Zeb voor het Amphitheater van Delphi

Na deze bijzondere ontmoeting gaan we naar de archeologische site van Delphi. Hier zien we onder andere de tempel van Apollo, waar het Orakel zich vroeger bevond.

Ook zien we de restanten van diverse schathuizen, waarvan er één helemaal gerestaureerd is. En voor de kinderen spreekt het grote theater het meest tot de verbeelding.

Samen met Zeb klimt Patrick nog helemaal naar boven, om ook het stadion nog te zien, als voorproefje van Olympia. In iedere stad in de oudheid werden namelijk spelen gehouden.

We bezoeken ook nog even snel het museum. De mooie schatten die hier staan uitgestald spreken voor de kinderen nog meer tot de verbeelding. Evenals de maquette van hoe Delphi er ooit uit moet hebben gezien.

Wedstrijd hardlopen in Olympia

Lekker spelen in het zwembad bij ons hotel in Olympia

De volgende morgen verlaten we Delphi alweer. De bus daalt af uit de bergen en volgt de kustlijn naar de brug over de golf van Korinthe.

Deze tolbrug was vlak voor de Olympische Spelen in Athene klaar. Tezamen met de nieuwe snelwegen verkort hij de reistijden op het Griekse vasteland en op de Peloponnesos aanzienlijk.

Na nog een paar uur rijden arriveren we in Olympia, in het mooie hotel Olympic Village. Na het installeren in onze kamer rennen de jongens snel naar het zwembad.

Het is een heerlijk groot zwembad met diepe en ondiepe delen. En er omheen een heerlijk terras.

Hier vermaken we ons enkele uren totdat we naar de ruïnes van Olympia gaan.

De jongens rennen onder de triomfboog van Olympia

Bij de ruïnes hebben we een hele leuke gids, Saskia. Zij spreekt met name de kinderen aan.

Ze vertelt ze over de voetstukken waar de beelden van de winnaars stonden. Ze leert de kinderen om de Griekse tekens te lezen, ze vlecht een lauwerenkrans voor ze en ze gaan op de foto.

Ook organiseert ze een wedstrijd hardlopen in het eeuwenoude stadion. Zo maakt ze de excursie voor jong en oud superleuk.

Bijen boerderij

Zeb toont een honingraat

Vlakbij ons hotel ligt een bijenboerderij. De volgende dag brengen we hier een bezoek. Onder de bomen in de grote tuin krijgen we uitleg over de bijen en de honing die hier gewonnen wordt.

We mogen ook nog, met een bijenmasker op, een kijkje bij de bijenkasten nemen. Maar de meeste kinderen hebben daar geen trek in. En ook de lunch die we geserveerd krijgen vinden ze niet echt smakelijk.

Gelukkig brengt de oude moeder van de imker uitkomst. Zij bakt naar oud recept heerlijke gefrituurde pannekoekjes. Met honing erbij worden die met smaak opgegeten door de kinderen.

De rest van de dag relaxen we aan het zwembad. En ‘s avonds dineren we bij een gezellig tentje in het dorp.

Onnodige stop in Pylos

Zwemmen in zee bij Pylos

De volgende dag stappen we weer in de bus, die ons vandaag naar Pylos brengt.

Hier kunnen we in zee zwemmen, maar eigenlijk is er geen goede reden om dit stadje aan te doen.

We vermaken ons wel hoor, maar het is een beetje jammer dat er niet wat meer rust in het programma is ingebouwd, want de volgende dag vertrekken we alweer naar Mystras.

De Byzantijnse kerken van Mystras

We klimmen naar het hoge kasteel van Mystras

Mystras ligt vlakbij het moderne Sparta. We arriveren er vroeg in de middag, en onze buschauffeur brengt ons boven op de berg. Het is de bedoeling om wandelend af te dalen langs de verschillende byzantijnse kerken van de oude ruïnestad.

Maar eerst moeten we nog een stukje omhoog klimmen, naar het kasteel. Dat stukje blijkt een flink stuk, en onder enig geklaag komen de kinderen één voor één boven.

Maar de beloning bestaat uit prachtige uitzichten vanaf de ruïnes van het grote kasteel. De meeste kinderen kunnen dat wel waarderen.

Vervolgens gaan we naar beneden. Het is een beetje klauteren en glibberen over de rotsen en middeleeuwse straatjes. Met af en toe een stop bij een oude kerk.

Het is erg warm, en na de wandeling zijn we blij dat het hotel een zwembad heeft. Hier vertoeven we de rest van de middag. ‘s Avonds genieten we van het diner op het dorpsplein, met uitzicht op de berg met het kasteel.

Het amphitheater van Epidaurus

Het enorme amphitheater van Epidaurus

Wederom blijven we maar één nacht, en de volgende morgen zetten we koers naar Epidauros. Weer een oude ruïnestad, met als belangrijkste bezienswaardigheid dit keer het grote amphitheater.

We wandelen eerst nog even langs de andere ruïnes van de stad, en we bezoeken het museum. Maar dan beklimmen we met zijn allen de tribunes van het theater.

Ze zeggen dat je bovenin een muntje kan horen dat beneden op de grond valt. Maar dat valt toch een beetje tegen. Wel hoor je mensen praten die beneden staan. En daarnaast is het natuurlijk een mooi uitzicht.

Veel te kort in het mooie Nafplio

Tycho bij het fort op het schierleiland van Nafplio

Na het bezoek aan Epidaurus rijden we door naar Nafplio. Deze stad kennen we nog van onze wereldreis. Het ligt prachtig op een schiereiland, omringd door 3 forten. We kijken er naar uit om deze stad weer te zien.

Het is wel bloedheet vandaag. Ruim 40 graden, dat is ook voor Griekse begrippen een hittegolf. We lopen dus zoveel mogelijk in de schaduw en in het windje langs de haven.

Na een ijsje bij een restaurantje besluiten we het toeristentreintje te nemen dat we in de haven zien staan. Zo zien we in korte tijd alle bezienswaardigheden van de stad voorbijkomen. Tenminste… helaas gaat het treintje niet omhoog naar de forten.

En dus beklimmen we later zelf de steile straatjes van het mooie Nafplio. En zo komen we aan bij de Venetiaanse poort bij het middelste fort.

Gezellig eten in de nauwe straatjes van Nafplio

We bewonderen de oude muren en het uitzicht over het schiereiland en het kleine fort op het eiland in de zee. Ook kijken we omhoog naar het fort hoog op de berg, maar die gaan we niet beklimmen, dat is teveel van het goede.

We dalen weer af naar de nauwe straatjes in de stad. Samen met onze reisgenoten gaan we eten bij een leuk restaurantje. En later wandelen we via de boulevard weer terug naar ons hotel.

Wat is het toch jammer dat we maar één dagje in deze mooie stad verblijven. Nafplio is het meer dan waard om er langer te verblijven.

Mycenae

Poseren onder de beroemde leeuwenpoort van Mycenae

Voordat we de Peloponnesos verlaten stoppen we nog even bij de oude stad Mycenae. Deze ruïnestad is weer geheel anders dan de andere archeologische sites die we gezien hebben.

Mycenae was een belangrijke stad in de late Bronstijd, dus nog voor de bloeiperiode van de oude Grieken.

Deze stad ligt op een berg, en is grotendeels vervallen. je hebt veel fantasie nodig om de paleizen en gebouwen te herkennen die staan aangegeven. Wel goed herkenbaar is de beroemde leeuwenpoort, en de grafcirkels, waar ook de meeste vondsten zijn opgegraven.

Het bijbehorende museum is dan ook het meest interessant, zeker voor de kinderen. Het gouden dodenmasker is daarbij het pronkstuk.

Ook interessant is het iets verderop gelegen koepelgraf van Agamemnon, waar we nog even stoppen. Een soort grote bijenkorf, die verder helemaal leeg is.

Het kanaal van Korinthe

Even kijken bij het kanaal van Korinthe

De allerlaatste stop op de Peleponnesos is bij het kanaal van Korinthe.

We moeten natuurlijk even een kijkje nemen bij dit kanaal dat over 6 kilometer uit de rotsen is gehakt. Toch wel een indrukwekkend gezicht.

En dan rijden we door naar de haven van Piraeus. Daar beëindigen we de rondreis over de Peleponnesos. En maken we ons klaar voor deel 3 van onze reis: Eilandhoppen op de Griekse eilanden!