De rustige, maar prachtige Oostkust van Koh Chang

Het toerisme op het prachtige Koh Chang concentreert zich vooral aan de westkust. Wij verbleven echter aan de rustige Oostkust van Koh Chang.

Heerlijk spelen bij het rustige strand aan de Oostkust van Koh Chang

Onze keuze voor Koh Chang lijkt geen logische. Het is er laagseizoen vanwege de regentijd. Maar onze ervaring is dat die regentijd niet zo'n probleem is, en een rustig eiland al helemaal niet.

En dus nemen we een minibus vanuit Pattaya naar Koh Chang. Het busje is vroeg en staat al te wachten als wij buiten komen. Snel instappen en op weg.

We halen nog een andere passagier op en gaan dan op weg.

Onze enige mede passagier blijkt naar de Cambodjaanse grens te gaan. Bij een tussenstop in Rajong stapt hij over in een andere bus.

En zo rijden we alsnog met een privé bus naar de pier in Laem Ngop.

Hoosbui op komst bij de ferry naar Koh Chang

Er blijken meerdere piers te zijn waarvandaan veerboten naar Koh Chang gaan. Deze komen ook weer op verschillende punten op het eiland aan.

En dus bellen we even naar onze bestemming op het eiland, zodat ze weten waar ze ons op moeten pikken.

Ondertussen, terwijl we wachten op de ferry, krijgen we een hoosbui. Snel onze poncho aan en als de ferry er is, door de stromende regen aan boord rennen.

Het is maar een half uurtje varen en als we aankomen is het zo goed als droog.

We kiezen voor het mooie Amber Sands

We worden opgehaald door Julian van Amber Sands. Hier gaan we een paar nachten logeren. Het is een klein en prachtig resortje met 8 bungalowtjes rondom een zwembad.

Het mooie zwembad van Amber Sands

Het ligt aan de Noord-Oostkust van Koh Chang. Dit is de rustige kant, met een veelal rotsachtige kust en een rustige zee. We zijn echter blij verrast om ook een mooi strand te zien.

Na de lunch springen we in het zwembad. Het weer blijft een beetje regenachtig maar dat deert ons niets tijdens het zwemmen. We vermaken ons prima.

Als we uitgezwommen zijn gaan we maar wat spelen en rondhangen in het restaurant. Er heerst hier een gezellige, huiselijke sfeer.

Jungle geluiden

We worden getrakteerd op een heerlijke maaltijd, en even later wordt het tijd om de jongens op bed te leggen.

We spotten deze grote gecko

In de bungalow horen we dan voor het eerst deze vakantie een echte gecko roepen. Wij herkennen direct de ratelende aankondiging, en laten de jongens stil zijn om te luisteren.

Negen jaar geleden vonden Patrick en ik dat ook al zo geweldig. En nu vind ik het weer prachtig en heel bijzonder om met Zeb en Tycho te delen.

Gelukkig vinden zij het ook leuk om te horen, maar moet ik van Zeb wel even naast hem blijven liggen tot ie in slaap. Tycho denkt dat hij van gecko’s gaat dromen.

‘s Nachts horen we nog veel meer geluiden. Vanwege de regen maken vooral de kikkers heel veel lawaai. Het lijken wel koeien of ezels, maar het hoort bij een bungalow vlak bij de jungle.

Heerlijk rustig strand aan de Oostkust van Koh Chang

Spelen bij een stroompje dat uitkomt in de zee

De volgende dag vermaken we ons prima aan het strand bij Amber Sands. De zee is hier rustig en ondiep tot ver uit de kust.

Zeb en Tycho vinden het geweldig. Ze spelen bij een stroompje dat uit de bergen. Ze kunnen hier mooi hun sandalen in mee laten drijven naar de zee toe.

Het strand hier wordt afgewisseld met mangrove. Bij eb trekt de rustige zee zich tientallen meters terug. Een heerlijke speelplaats voor de jongens.

In de middag gaat  met Zeb met de kajak de zee op. Ze peddelen naar de andere kant van de baai en weer terug.

Tycho en ik spelen wat op het strand en zitten languit in een strandstoel te relaxen. Wat een heerlijk leventje zo.

Op de scooter langs de Oostkust

De volgende dag nemen we de scooter om de oostkust verder te verkennen. Er loopt een lange weg langs de kust, en hoe verder we rijden, hoe rustiger het wordt.

Na een tijdje komen we in een dorpje. Ook hier is het rustig, behalve bij het voetbalveldje dan. Daar is een heuse omroeper de wedstrijd aan het verslaan. Voetbal leeft hier blijkbaar wel.

Krabbetjes zoeken in de mangrove

Het bijzondere pad door de mangrove bij Salakkok

Maar ons eerste doel is de mangrove bij Salakkok. Na het passeren van een grote garnalenkwekerij, komen we bij de plek waar me moeten zijn.

We rijden er bijna voorbij, maar hier is een mooie route met loopbruggen door de mangrove gemaakt.

Er lopen hier heel veel krabbetjes rond. Zeb en Tycho zijn beide enthousiast over het spotten van deze grappige beestjes.

Het is een leuke wandeling over de bruggen. We zien krabbetjes op het zand, in de bomen, op de palen van de brug en zelfs twee vechtende krabbetjes.

Een Thaise man in zijn bootje in de mangrove

Ook zien we een mannetje in een kano die vallen aan het uitzetten is. We hebben de indruk ver van het toerisme tussen de locals te zijn.

En als we terug bij de scooters zijn nemen we wat te drinken bij een tentje dat daar zit.

Voor een cola, fanta, limonade, water en 2 pakjes koekjes zijn we € 1,25 kwijt. Soms ben ik zo verbaasd hoe goedkoop het kan zijn.

Op zoek naar Long Beach

Hobbelen en stuiteren over de slechte weg naar Long beach

Helemaal in het Zuid-Oosten ligt het strand Long Beach. Langs de hele Oostkust staan bordjes dat daar een leuk resort is. Dus dat wordt ons volgende doel, om daar te lunchen.

In eerste instantie is de weg prima. Maar nadat we nog van een prachtige uitzicht hebben genoten staan we ineens op een onverharde weg.

We weten niet precies hoe ver het nog is en dus rijden we maar rustig door.

Maar de weg wordt alleen maar slechter en slechter, met hele steile stukken.

Op een gegeven moment vond ik het echt een beetje eng worden. Maar toen kwamen we net een auto tegen die ons vertelde dat Hat Sai Yao resort nog maar 200 meter verder was.

Hat Sai Yao resort, oftewel Long Beach resort, is gesloten...

We rijden dus door en komen bij het resortje aan. En wat blijkt, is het gesloten!! Ze gaan in Oktober pas weer open. Hebben we dat hele rotstuk voor niets gereden.

We hebben nog wel even bij het strand gekeken. En deze was best wel mooi hoor, maar we wilden snel weer terug naar de bewoonde wereld.

Achteraf zijn het mooie verhalen, maar al stuiterend en glijdend over de keien is het minder. We komen nog een paar andere Nederlanders op de scooter tegen, aan wie we duidelijk maken dat ze beter kunnen omkeren.

Mooie uitzichten

Ban Mae resort lig mooi aan een baai

Eenmaal weer terug op de geasfalteerde wegen werd mijn humeur weer wat beter. De uitzichten over de zee zijn prachtig en we rijden door de jungle.

Tycho zit voor me liedjes te zingen. Het gevoel van wat is het leven toch mooi is er weer.

We stoppen voor lunch bij Ban Mae resort. Hier is het ook erg rustig, maar we kunnen nog wel wat krijgen. Bovendien genieten we hier ook weer van de prachtige uitzichten over de baai met eilandjes.

Al met al vermaken we ons prima aan de Oostkust. De rust, de natuur, de mangrove en ook de stranden laten ons hier langer blijven dan aanvankelijk gepland.