Van Dubrovnik langs de Dalmatische kust van Kroatië met Dreumes Zeb

Kroatië is een prachtig land aan de Adriatische zee. Met veel kiezelstranden aan de Dalmatische kust, kindvriendelijke stadjes en prachtige watervallen ook leuk met jonge kinderen. Lees maar in ons reisverslag van onze vakantie in Kroatië met onze dreumes Zeb van 14 maanden.

Meer informatie over dit prachtige land vind je op de pagina Kroatië met kinderen.

Een Last-minute planning...

Bij de Krka watervallen in Kroatië

Het was een drukke periode in ons leventje. We stonden namelijk op het punt te verhuizen en ik was zwanger van onze tweede zoon.

Eigenlijk was het de bedoeling om na de verhuizing op vakantie te gaan. Maar we wilden niet in het hoogseizoen. En opeens schoot het me te binnen dat ik na het hoogseizoen al 34 weken zwanger zou zijn en dan mag je meestal niet meer vliegen.

We hebben dus snel een keuze gemaakt waar we heen gingen en toen 3 hotels/appartementen uitgekozen, die we achter elkaar lieten boeken. Daarnaast hebben we een auto gehuurd zodat we alle vrijheid hadden om te gaan en staan waar we wilden.

Onze vakantie in Kroatië met een Dreumes kon beginnen. Omdat onze zoon nog geen twee jaar was hadden we het voordeel dat hij zo goed als gratis meereisde en hij vond alles even prachtig, als wij maar in zijn buurt waren.

Een rustige vliegreis naar Dubrovnik

Zeb z'n eerste stapjes in Dubrovnik

Met het vliegtuig vertrokken we naar Dubrovnik. Zeb vond het allemaal best en bleef volhouden, terwijl we hoog boven de wolken vlogen, dat we in de auto zaten.

Hij zat rustig op schoot en tegen het einde van de reis die ongeveer 2,5 uur duurde, viel hij nog even lekker in slaap.

In Dubrovnik aangekomen haalden we onze bagage op. Bij de uitgang van het vliegveld zaten alle autoverhuur bedrijven op een rijtje, zo konden we onze gehuurde auto snel ophalen.

Het verliep allemaal prima, al was onze gehuurde auto wel wat klein en was het passen en meten om alles erin te krijgen. We hadden de terreinwagen meegenomen zodat we lekker konden wandelen. Heel handig maar hij nam wel erg veel ruimte in beslag. Een autostoeltje voor Zeb hadden we erbij gehuurd en zag er prima uit.

Zo kon de rit naar ons hotel beginnen. Het was ondertussen al vroeg in de avond en het begon al een beetje donker te worden.

De rit verliep voorspoedig en we genoten van het schitterende uitzicht op zee en van de stad Dubrovnik. Al snel kwamen we bij het schiereiland van de stad waar ons hotel zich zou bevinden. Daar begonnen de problemen.

Het waren vele nauwe straatjes waarvan de meeste eenrichtingsverkeer. Op de één of andere manier konden we maar niet bij ons hotel komen. En als we dachten dat we echt goed reden, dan zaten we weer in een doodlopende weg.

We hadden er behoorlijk de balen van. De enige die het gelaten over zich heen liet komen was Zeb. Die zat rustig achterin te kauwen op een stukje soepstengel.

Na ongeveer 45 minuten zoeken hadden we toch het hotel gevonden en konden we onze spullen op de kamer zetten. We gingen snel op zoek naar een eettentje die we vlak naast het hotel vonden.

Op het menu stond pasta, wat helemaal prima was. Het was een klein tentje en Zeb die stapte er vrolijk in het rond en stal de show bij de plaatselijke jongelui die er zaten.

Terug in het hotel lag Zeb al snel te slapen. Wij bekeken nog even de folders wat er allemaal te beleven valt in Dubrovnik en deden toen ook snel onze ogen dicht.

De mooie stad Dubrovnik

Met de wandelwagen bij Dubrovnik

De volgende morgen gingen we de oude stad bekijken. Dubrovnik is een schitterende stad met leuke nauwe straatjes en een prachtige stadsmuur.

Omdat het moeilijk parkeren is bij de oude stad, besloten we de bus te nemen. Het was een klein stukje wandelen naar het busstation. De eerste bus die kwam zat wel heel erg vol. Omdat onze terreinwagen er ook in moest besloten we maar even te wachten op de volgende bus. Deze zat duidelijk minder vol en hier konden we de terreinwagen in het midden van de bus erin tillen.

De stad was prachtig. We hebber er lekker doorheen gestruind en de oude gebouwen en winkeltjes bekeken. Zeb zat lekker in zijn wagen en deed af en toe zijn ogen dicht.

Hij genoot van de momenten dat hij er even uit mocht om een stukje te lopen of om even te spelen met zijn auto’s op de grond. Het was ook een heerlijk weertje met een zonnetje en een graad of 18. Dus lekker buiten een bakkie doen en lunchen op een terras.

Zwaaien in Dubrovnik

Patrick (mijn man) heeft na de lunch de stadsmuur in de rondte gelopen. Met zijn vele trappen niet echt buggy vriendelijk, dus ging ik met Zeb bij de haven wandelen om hem in slaap te wiegen.

Rond een uur of drie besloten we terug te gaan naar het hotel en daar op zoek te gaan naar een zwemplekje wat op de kaart aangegeven stond. We wandelden eerst een doodlopende weg af en volgden toen een soort pad over keien en heuveltjes.

Gelukkig hadden we de terreinwagen bij ons en geen buggy, anders hadden we het allang opgegeven. En toen was er helemaal geen pad meer, maar ook niet echt een strandje.

Wel was er een vrijend stelletje op het enige stukje zand wat er was. Daar zijn we dus vlak voor gaan zitten en hebben we wat gedronken en steentjes in het water gegooid. Lekker in het zonnetje, maar helaas nog te koud om het water in te gaan.

Het verliefde stelletje zat ons wel weg te kijken, maar we hebben maar net gedaan of onze neus bloedde en zijn lekker blijven zitten.’s Avonds hebben we in het restaurant van het hotel gegeten. Daar hadden ze kinderstoelen en dat is erg prettig. Het eten smaakte prima en de bediening was erg aardig.

Een mooie rit naar Sibenik

Op een kiezelstrand bij een tussenstop langs de Kroatische kust

We moesten vroeg wakker worden vandaag. Het was tijd om te verhuizen naar een ander plekje. En wel Sibenik, een plaatsje aan de kust in de buurt van de Krka-watervallen.

Om er te komen maken we een lange, maar schitterende autorit langs de kust met prachtige uitzichten op de eilanden voor de kust en de pittoreske dorpjes.

De schatting was dat we er zo,n 4,5 uur over zouden rijden. Dat werd wat langer omdat we lange stops maakten voor een bakkie en de lunch. Zeb kon dan even spelen. En natuurlijk wilde hij bij elk strandje stenen in het water gooien. Helemaal zijn ding deze vakantie. In de auto sliep hij vooral.

Om bij Sibenik te komen moesten we een klein stukje door Bosnië rijden. Paspoorten bij de hand dus. Bij de grensovergangen was er geen probleem.

Waar we wel een klein probleempje hadden was bij een klein dorpje in Bosnië. We mochten daar 40 kilometer per uur rijden, maar voor we er erg in hadden leek het dorpje voorbij, al hadden we geen bord einde bebouwde kom gezien.

De weg ging vrij stijl naar beneden en wij reden dus veel harder dan die 40 kilometer per uur. En daar stond de politie ons al op te wachten. We kregen een boete zoals elke toerist die door dat kleine stukje Bosnië rijd. Want echt iedereen reed te hard.

Nou ja, zo halen ze nog een klein beetje geld binnen. En dat hebben ze hard nodig want het is wel een arm land. Een groot verschil met Kroatië die na alle narigheid met het Joegoslavië verhaal alweer veel heeft opgebouwd.

We hebben de boete betaald en al was het een rare plek, we reden te hard. Dus eigen schuld, dikke bult!! Hadden we maar beter op moeten letten.

Een groot vakantiepark bij Sibenik

Rond een uurtje of 4 kwamen we aan in Sibenik. Hier hadden we een appartement gehuurd in een vakantiepark.

Helaas werden de appartementen nog verbouwd en kregen we een alternatief aangeboden. Een familiekamer in een hotel op basis van all-inclusive. Een mooie gelegenheid om dit eens te proberen.

Op de familiekamer had Zeb zijn eigen kamer die we konden afsluiten met een soort schuifdeur. Het was ook een vrij grote kamer waardoor hij veel ruimte had om te spelen. En wij hadden ’s avonds de ruimte om wat tv te kijken of te lezen en een borrel te drinken.

Het eten was in een buffetvorm. Best lekker maar niet heel bijzonder. Wel handig met kinderen want je kan van alles proberen of ze het lekker vinden, en zo niet dan maar een potje op laten warmen.

Het park was leuk en er was van alles te doen zoals een springkussen, zwembad, speeltuin en direct aan het kiezelstrand zodat Zeb zich kostelijk vermaakte.

Een tripje naar de Krka Watervallen

Wandelen over de vlonders bij de Krka watervallen

Op de eerste volle dag in Sibenik wilden we de Krka-watervallen bezoeken.

Het was maar een klein half uurtje rijden vanaf Sibenik naar de opstapplaats voor de boot. Deze bracht ons naar de ingang van het park.

Zeb zag eendjes zwemmen en vond het boottochtje prachtig.

Het park was erg mooi. We konden vele watervallen bewonderen en naar boven klauteren. Boven was een mooie wandelroute gemaakt over steigers in het water.

Met Zeb gingen we op zoek naar visjes en hij keek ook zijn oogjes uit naar het vallende water. Erg mooi was het uitzicht vanaf een terras bij een restaurantje, waar we het water rondom de huisjes zagen kolken.

Een rustig dagje op het vakantiepark

Speelkasteel bij het vakantiepark in Sibenik

De tweede volle dag in Sibenik bleven we op het park. Er was een lekker zonnetje dus gingen we aan het zwembad zitten.

Het water was nog erg koud dus van zwemmen kwam nog niet zoveel. Zeb zat aan het randje van het zwembad te spelen met zijn stapelbekers die hij aan het vullen en leeggooien was. Wat kan zo’n klein mannetje nog gelukkig zijn met zo weinig!

Na zijn middagdutje die hij na een aantal dagen eindelijk weer eens in een bedje deed, zijn we naar het speeltuintje gegaan waar Zeb nog even kon spelen op het springkussen.

Ook maakten we nog een wandeling over het park. Helaas was het allemaal erg uitgestorven omdat het zo vroeg in het seizoen was. Op de terugweg moesten we nog hard rennen om op tijd binnen te zijn voordat de onweer los zou barsten.

Het havenstadje Cavtat

Uitzicht richting Cavtat

Na een goede nachtrust was het alweer tijd om terug te rijden richting Dubrovnik. Onze bestemming is Cavtat . Een mooi klein pittoresk dorpje dichtbij het vliegveld en ongeveer 20 minuten vanaf Dubrovnik. De rit was weer prachtig en net als op de heenweg namen we ruim de tijd voor de stops om Zeb te laten spelen.

Wij kwamen aan het eind van de middag aan in het mega grote hotel waar we de laatste twee nachten gingen verblijven.

Jammer van zo’n groot hotel is dat het erg onpersoonlijk is. Dus gingen we lekker eten in het dorp. Om daar te komen moesten we steil afdalen met de trap of over de weg. Maar binnen 10 minuten liepen we over de promenade in het dorp.

We namen een restaurantje in een steegje waar de mensen erg lief waren voor Zeb. Helaas hadden ze geen kinderstoel, dus zat hij op schoot met eten. En tussendoor liep hij er vrolijk in het rond.

Relaxed op een kiezelstrandje bij Cavtat

In de enige volle dag die we te besteden hadden in Cavtat gingen we zwemmen in het binnenbad van het hotel. Een voorschrift was dat we een mooie plastic badmuts op ons hoofd moesten zetten. We zagen er prachtig uit!

Voor het mooie was het water eigenlijk wat te koud. Zeb wilde er dus niet helemaal in. Behalve in zijn bootje. Dat vond ie wel leuk.

In de middag gingen we lekker wandelen in het dorp. Er was een mooie wandelroute langs het kleine schiereiland waarop Cavtat lag.

Zo kwamen we aan de andere kant van het dorp uit. Daar hebben we langs de kant van het water zitten eten en visjes gevoerd met Zeb. We zaten niet echt rustig omdat hij steeds richting het water liep maar het was wel een heel mooi plekje. We konden er genieten van een prachtige zonsondergang.

En toen was de vakantie alweer voorbij. Het vliegtuig had helaas wat vertraging. Maar we hadden ook wat geluk, want er waren Amerikaanse soldaten die op gingen stijgen vanaf het vliegveld met een helikopter.

We zaten eerste rang en Zeb keek zijn ogen uit. Na dit spektakel konden we snel het vliegtuig in waar onze lieve zoon gelijk zijn oogjes dicht deed om ze pas in Amsterdam weer te openen.

Al met al hebben we ons prima vermaakt in Kroatië. De kiezelstranden zijn heel leuk voor kleine kinderen, en de watervallen van Krka zijn ook een aanrader. Meer mogelijkheden van dit prachtige land vind je op de pagina Kroatië met kinderen.