Onze Vakantie in Duitsland van 2010

In 2010 zijn we vanuit Italië met de auto via Slovenië, Oostenrijk en Duitsland terug naar huis gereden. Hier lees je ons reisverhaal van deze vakantie in Duitsland.

Tijdens de wandeling naar Slot Neuschwanstein

We hebben voor deze manier van vakantie gekozen om de reisafstanden niet zo groot te maken. Onze kinderen Zeb (toen 5) en Tycho (toen 3) vonden het bovendien supergaaf om met de autoslaaptrein naar Italië te gaan.

Het eerste deel van onze reis lees je in het reisverhaal van onze vakantie in Slovenië en Oostenrijk.

In dit deel lees je hoe we vanuit Oostenrijk het Allgäu gebergte van Zuid-Duitsland inrijden. Van daaruit maken we nog leuke tussenstops bij Legoland Duitsland en in de Duitse Eifel.

We zetten koers richting de Allgäu in Duitsland waar we gaan logeren in het Allgäuer Berghof. De reis er naartoe verloopt niet vlekkenloos. Eerst staan we een uur in de file door ridderfeesten en dan rijden we nog eens verkeerd waardoor we nog eens 1.5 uur langer in de auto zitten.

Spelen in en om het Allgäuer Berghof

Hier wordt het eten voor de kinderen gebracht door de trein!

We waren dus erg blij toen we eenmaal op de plaats van bestemming waren. Helemaal toen we het uitzicht zagen vanaf de berg waarop Familotel Allgäuer Berghof staat. Wat een prachtlocatie zeg!!

In en om het hotel is van alles te doen voor kinderen. Er zijn diverse speeltuintjes, een zwembad met glijbaan en een kinderspa, opvang voor de kinderen, glijbanen in het hotel, een kinderbioscoop

Heel bijzonder is een treintafel waar een trein de borden met eten bij de kinderen brengt!! Voor Zeb en Tycho elke dag weer het hoogtepunt.

Tijdens ons verblijf spelen we vaak in en om het hotel. De jongens gaan ook een keer naar de opvang zodat we eens samen kunnen eten.

We maken ook mooie wandelingen. Door de bossen en weilanden lopen we naar een restaurantje met kinderspeeltuin of de berg af tot aan een stoeltjeslift die ons weer naar boven brengt.

We genieten van de mooie uitzichten, kleine watervalletjes, koeien met bellen en een mega grote slak met een huisje op zijn rug.

Het prachtige Slot Neuschwanstein

Als je op vakantie in Duitsland bent in de Allgäu, mag een bezoek aan slot Neuschwanstein niet ontbreken. Het is echt het mooiste kasteel wat ik ooit gezien heb.

Klaar voor de wandeling naar het kasteel op de berg

Het ligt prachtig bovenop een berg en ziet er zo romantisch uit... Helaas gaat dat romantische er wel een beetje af als je in de gigantische mensenmassa terecht komt die het kasteel bezoekt.

Wij besluiten om wandelend naar boven te gaan en daar alleen het kasteel van de buitenkant te bekijken. Voor een rondleiding in het kasteel moesten we namelijk 5 uur wachten!?!

Maar zo was het precies goed. De jongens vonden het kasteel wel leuk maar hadden het boven wel snel gezien. Met een paardenkoets reden we weer naar beneden wat een leuke afsluiter was van deze dag.

Uitzicht vanaf het Allgäuer Berghof

Als we terugkomen in het hotel is Tycho niet helemaal fit. Hij heeft wat diarree en moet tijdens het eten spugen.

Gelukkig is ie daarna weer het mannetje en na een goede nachtrust is er niets meer van te merken.

Onze laatste dag in het hotel vermaken we ons vooral in het zwembad en de kinderspa. Heerlijk liggen in het warme water en glijden van de glijbaan.

We zijn het roerend met elkaar eens, Familotel Allgäuer Berghof is fantastisch voor gezinnen met kinderen! Eigenlijk willen we helemaal niet weg, maar gelukkig gaan we naar nog een hele leuke bestemming:

Genieten in Legoland Duitsland

Onze volgende stop tijdens onze vakantie in Duitsland is Legoland. Het is maar 1,5 uur rijden en dan staan we op het vakantiepark bij legoland. We checken in en gaan gelijk het park in.

De schommelschuit in Legoland Duitsland

We genieten van de diverse attracties zoals de drakentrein, Legotrein, monorail om op te fietsen, draaimolens, piratenboot waarbij je andere piraten nat kan spuiten en nog veel en veel meer. Zeb en Tycho vinden het helemaal geweldig!!

Bij miniland waar ze diverse landen uitgebeeld hebben (o.a. Nederland) en diverse Duitse steden stond ook slot Neuschwanstein. Ook nu was ik weer onder de indruk van dit mooie kasteel die nu gemaakt was van vele legosteentjes.

En de jongens zijn ook onder de indruk, maar dan van alle kleine treintjes die in de mini-steden rondrijden...

Een trein rijdt door de Lego ministad

We mogen twee dagen het park in en op zaterdagavond is er een speciale avond met optredens en een groots vuurwerk als afsluiter. Hier hadden we Zeb en Tycho wat beter op moeten voorbereiden...

Met oud en nieuw slapen ze nog door alle knallen heen waardoor ze nog nooit zoveel vuurwerk bij elkaar gezien hadden. Ze waren dus danig onder de indruk en vooral Tycho was heel erg bang. Maar ikzelf vond het geweldig!! Wat een prachtige kleuren en een vuurwerkfontijnen kregen we te zien!!

Legoland Vakantiepark

Het strandje bij Vakantiepark Legoland in Duitsland

We slapen drie dagen bij Legoland waardoor we ons één dag vermaken op het vakantiepark. We poedelen wat in het meertje dat er is en vangen kikkervisjes en een salamander.

Ook spelen we een potje minigolf en spelen de jongens in de diverse speeltuintjes. Gelukkig was het mooi weer, anders zit je wel wat opgesloten in je huisje die niet groot is en saai qua inrichting.

Drie jaar geleden zijn wij ook in Legoland Denemarken geweest en als ik deze parken met elkaar vergelijk, vind ik Denemarken wel leuker. De aankleding is mooier. Bij elke attractie staan mooie bouwwerken van Lego. Dat is in Duitsland toch wat minder.

Toch zijn Legoland en het vakantiepark zeker een aanrader als je in Duitsland bent. De combinatie pretpark, vakantiepark en Lego is helemaal top.

Je kunt een verblijf bij Legoland boeken bij TUI.

Vakantiepark Kronenburger See in de Eifel

Dan reizen we weer verder naar de Eifel waar we de laatste week van de vakantie doorbrengen in Eifelpark Kronenburger See.

De reis er naartoe verliep voorspoedig al hadden we wel wat last van Stau (files). Maar gelukkig niet zoveel oponthoud als tijdens de reis naar de Allgäu.

Uitzicht bij Eifelpark Kronenburger See

Ook hier in de Eifel is de omgeving heel mooi en kijken we vanuit het restaurant zo op het stuwmeer.

De huisjes op het vakantiepark staan tegen een helling aan gebouwd waardoor je wel wat steil moet klimmen om bij je huisje te komen. De huisjes zien er verder prima uit en hebben een balkon.

Voor de kinderen is er een animatieteam waar ze kunnen spelen en knutselen. Zeb vindt sommige knutselactiviteiten wel leuk en doet daar aan mee. Tycho boeit het allemaal niet zo.

Na de animatie in Oostenrijk en het Allgauer Berghof, wat erg goed in elkaar stak, is het hier wel wat knullig. Maar dat is het oordeel van een volwassene. De kinderen zien dat niet zo. Die beleven gewoon en denken niet meer aan wat geweest is.

De ruïne van Kronenburg

Tycho in de ruïne van Kronenburg

Het vakantiepark ligt bij het dorpje Kronenburg waar een ruïne staat van een kasteel. Wij maken een mooie wandeling daar naartoe en bekijken het knusse dorpje en de ruïne.

Het is een wandeling van 3,6 kilometer berg op en af. Maar de jongens hebben het hele stuk zelf gewandeld.

Van boven hebben we een prachtig uitzicht op het meer en de omgeving. En de jongens vermaken zich met klimmen en klauteren in de ruïne.

Modeltreinen en zwemmen bij het stuwmeer

Omdat we tijdens deze vakantie nog niet genoeg treinen gezien hebben gaan we naar een permanente tentoonstelling van modeltreinen, op de grens met België.

Natuurlijk weer een schot in de roos voor onze jongens. Ze kijken hun ogen uit naar de vele treinen die door de schitterende landschappen rijden. Van winterse taferelen tot oorlogs en wilde westen sferen.

Bij het stuwmeer is een leuke zwemplek met opblaasbare klimmuur en trampoline in het water. Ook staat er een kleine waterglijbaan op de oever die Zeb en Tycho wel willen proberen.

Helaas is het weer niet heel warm waardoor ze na 1 keer glijden snel de kleren weer aan willen. Gelukkig staan er ook diverse speeltoestellen waar ze zich prima op hebben vermaakt.

Dieren voeren in Eifel Zoo

Dieren voeren vanuit het treintje

In de omgeving zijn ook diverse dierenparken te bezoeken. Wij zijn bij de Eifel zoo en het adelaars en wolfpark in Kasselburg geweest.

De Eifel zoo is een dierentuin waar je even aan moet wennen. Er zijn geen plattegronden van het park waardoor je in het begin onwennig rondloopt.

Maar het is niet groot zodat je toch redelijk snel de weg weet en het ligt in een prachtige natuurlijke omgeving. Je ziet er diverse dieren van cavia's tot leeuwen en een beer.

Het hoogtepunt van dit park is een treinritje waarbij je stilstaat in het weiland met de herten. Als je stilstaat komen ze naar het treintje om te eten. (voer moet je kopen) En dan zijn die beesten toch wel heel indrukwekkend!! Wat kunnen ze groot worden, met die machtige geweiën op hun kop. Zeb en Tycho kropen snel achter ons weg...

Het Adelaars en wolfpark Kasselburcht

Roofvogelshow bij de Kasselburcht

Het adelaars en wolfpark ligt bij de Kasselburcht. Een prachtige historische burcht waar diverse uilen, gieren en valken in volières wonen.

Achter de burcht is een groot hok voor de wolven die hun gejank regelmatig laten horen. Tijdens het voeren kun je deze dieren van zeer dichtbij bewonderen. Ook is er een groot gedeelte voor de zwijnen en kun je er geitjes voeren.

Maar het leukste was toch de roofvogelshow. Eén van de helpers ging steeds tussen het publiek instaan waardoor de vogels vlak over je heen vlogen.

Vooral bij de gieren was dit heel spectaculair omdat je echt weg moest duiken zodat ze je niet zouden raken. Ook Zeb en Tycho vonden dit geweldig en stonden te springen als de vogels over vlogen.

En dan is helaas onze vakantie alweer ten einde. Maar, gelukkig hebben we de foto's nog!!

Wil je ook op vakantie naar Duitsland? Bekijk deze en vele andere mogelijkheden op de pagina Duitsland met kinderen.