Reisverhaal Zweden in een Notendop

De fam. van der Ing heeft de prachtige rondreis van door Zweden gemaakt, 'Zweden in een Notendop'. Lees hun ervaringen in dit reisverhaal met mooie foto's.

fam. van der Ing

Vanochtend lekker vroeg opgestaan, alhoewel lekker? Wel als je weet dat je op vakantie gaat. Dit jaar gaat de reis naar Zweden, een rondreis genaamd Zweden in een notendop.

Half zeven was het dan zover, alles ingepakt, laatste dingen gecheckt en de reis kon gaan beginnen. Om in Zweden te komen reden we eerst 577 kilometer naar het Duitse Kiel, dit met de nodige tussenstops om de beentjes te strekken op de mooie Duitse parkeerplaatsen. Na een voorspoedige reis kwamen we aan in Kiel, waar we bijna direct de auto kwijt konden bij de boot om nog een uurtje de stad in te gaan.

Kiel is een mooie stad, waar je goed kan wandelen, lekkere ijsjes kan eten of de gezellige winkelstraat kan bezoeken. Het centrum was nog geen 100 meter van de boot vandaan, ideaal dus.

De boottocht van Kiel naar Göteborg

Om half 4 konden we de boot op met de auto, vervolgens onze reisbagage in de compacte binnenhut gezet, dat was overigens wel even zoeken. Daarna zijn we de boot gaan verkennen en zagen dat je er goed vermaakt werd, je kon gewoon heerlijk gaan zitten, voor de kinderen was er een springkussen en een animatie team, winkels en ga zo maar door.

lekker toetje....

Toen werd het etenstijd, er stond een groot lopend buffet op ons te wachten, voor ieder wat wils. Veel vis, vlees maar ook verschillende soorten aardappels, lasagne, worstjes en natuurlijk de Zweedse balletjes. Met ijs en taartjes toe.

We hoorde dat we om half 12 onder een brug door zouden varen, dat werd dus opblijven. Een lekker plekje op de boot gezocht om te gaan zitten, waar we ons goed vermaakt hebben met kaarten.

Iets voor half 12 besloten we op het dek te gaan staan om de brug te bekijken, maar op het dek waaide het zo hard dat we toch maar besloten om binnen naar de brug te gaan kijken. Daarna heerlijk ons bedje in gekropen, want de volgende dag hadden we weer een volle dag voor de boeg.

Welkom in Zweden

Om 7:20 klonk het alweer door de speakers: “this is your wake up call.” Opgestaan en een broodje gegeten die we nog zelf bij ons hadden, kwam goed uit dat we zelf nog broodjes hadden wat bij het ontbijtbuffet stond een lange rij. Daarna naar het dek gegaan om van het uitzicht te genieten.

Om 9uur kwamen we aan in Göteborg. Het werd tijd om de spullen uit de slaaphutten te halen en naar de auto te gaan, we moesten die dag nog 385 kilometer rijden voordat we in Frederiksberg zouden zijn.

Het eerste gedeelte rijden schoot niet op doordat er veel aan de weg werd gewerkt, maar dit mocht de pret niet drukken. We zijn gestopt bij het Varnameer om te lunchen, even te voetballen en een stukje te wandelen.

Eenmaal weer in de auto gestapt ging het rijden een stuk sneller, rustige wegen en geen werkzaamheden. Om het Nederlandse gevoel vast te houden, of toch de Zweedse sfeer te proeven zijn we bij de ikea in Karlstad gestopt voor een broodje hotdog.

Vakantiepark Säfsen

meer bij vakantiepark Säfsen

Toen snel door naar Frederiksberg, waar onze eerste vakantiebestemming is, vakantiepark Säfsen. Het park is prachtig gelegen aan een meer met allemaal vrijstaande chalets. Het zit er mooi Zweeds ingericht uit (ikea), royaal en zelfs met een sauna.

Even snel een soepje gegeten en daarna het park gaan verkennen. Leuk voetbalveldje bij het park en ook een midgetgolf baan. De midgetgolf baan is overigens niet echt een aanrader, vrij duur, maar 12 holes en er zitten daar veel kleine muggen. Na het midgetgolfen zijn we gaan avond eten, waarna we heerlijk in de sauna hebben gezeten en lekker ons bedje in zijn gegaan.

Onze eerste ochtend in Frederiksberg hebben we lekker uitgeslapen. Daarna broodjes gaan halen op het park, erg lekker. Na een rustig ochtendje zijn we een wandeltocht gaan maken.

De routes vanuit het park zijn in vele afstanden en niveaus, we kiezen voor een midden afstand om te genieten van de uitbundige natuur en al snel lopen we tegen een mooi meer aan in een moerassige omgeving.

Het is toegankelijk gemaakt d.m.v. vlonders en tegen betaling van een akte kan je zelf je maaltijd bij elkaar vissen. Deze kan je verder op nuttigen bij de stugga( dit is een hut midden in de natuur waar je kan overnachten of schuilen). Hier staat een BBQ gelegenheid.

herten geweigevonden

We lopen verder en volgen het mountainbike pad tot een hoogte van 525 meter, van waaruit we een mooi uitzicht op de vallei hebben. Max vindt op het pad een rechter gewei van een hertenjong, en neemt hem mee als aandenken.

We vervolgen het pad waar we geen restaurant of berghut tegenkomen, dus zorg voor voldoende eten en drinken onderweg. De zon en een regenbui begeleiden ons terug naar het park. Een heerlijke wandeling waarvan we allemaal genoten hebben van de flora en geuren van het bos.

Kanotocht of toch niet...

De weervoorspelling is dat het vanmiddag zonnig en ongeveer 20 graden kan worden. Ideaal om van wal te steken en een kanotocht te gaan maken.

regen in zweden

Er zijn voldoende kano`s beschikbaar tot 4 personen met zwemvesten en peddels compleet. Wat echter roet in het eten gooit is een enorme onweersbui compleet met hagelstenen en wind. M.a.w. de tocht over het meer is voor vandaag uitgesteld.

Als alternatief steken we de bbq. Onder de veranda van ons chalet aan ons ons tegoed te doen aan hamburgers en worstjes, ook lekker!!!

Toen het opklaarde hebben we toch nog even de wandelschoenen aangetrokken. Het was een prachtige, drassige route langs het meer. Kwam die droogkast die in ons huisje stond toch nog goed van pas.

Nu dan echt kanoën

kanoën in Zweden

De zon schijnt, de lucht is blauw haal die peddels voor het kanoën maar gauw. Na een heerlijk ontbijt zaten we om 10.00 uur op het water.

Eerst zijn we langs de eilandjes gaan varen tegen de wind in. Op de eilandjes was van alles te zien, op een eiland stond zelfs een stuga met een hot tube.

Op alle eilandjes zag je dat mensen een kampvuurtje maakten. Toen we niet meer verder konden hebben we een bakkie gedaan. op een zeer mooi plekje. Het plekje was heel rustig, natuurlijk en prachtig met een kabbelend beekje en een omgevallen boom over het water heen.

Terug hadden we wind mee. Om een moeilijkheid factor in te brengen hebben we tikkertje op het water gespeeld met de kano’s.

Orsa

vakantiehuisje Orsa

En dan is het alweer tijd om verder te reizen. De 145 km was een eitje na de afgelopen ritjes. Toch zijn er onderweg nog mogelijkheden om de benen te strekken, zoals een speeltuin in de sfeer van de Efteling.

We zijn een mooi gebied terecht gekomen, waar veel te doen is. Er is een wat verouderde minigolf baan, met 12 holes en misschien wel 24 gaten, een uitdagend frisbeegolf parcours, een berenpark, visvijver met echt grote vissen, kanoverhuur om over de geweldige meertjes te varen, zwemplekje, fietsenverhuur en nog veel meer.

Wij gingen wandelen om de activiteiten op te zoeken. Toen we ons huisje in konden zagen we wat een mooi huisje we hadden. 10 personen kunnen er in, er zit van alles op en aan: een sauna, douche, 10 bedden, tv en kachel.

Ons huis staat op de berg. Nog 200 meter lopen en je staat op de groene piste. Om van het mooie uitzicht te genieten. En op die zelfde berg staat een restaurant.

Dat frisbeegolfen leek ons wel leuk, en dus hebben we ons aan een partijtje gewaagd. Het is super leuk maar wel moeilijk. Toen naar huis gegaan en lekker in ons bedje gekropen.

McDonalds bij Mora

Vandaag lekker naar Mora gegaan. Lekker door de winkel gewandeld. Toen tegen het middag uur bij de McDonalds van Mora gegeten echt lekker een aanrader is de super bacon Cheese meal.

Daarna bij een oude boerderij gekeken waar een beroemde schilder heeft gewoond toen we net weg gingen zagen we 6 zwaluwjongen heel mooi maar het mooiste was dat de moeder ze kwam voeren.

Toen naar de Orsa camping gegaan om te tennissen echt leuk maar je kan er ook bowlen. Toen weer naar ons huisje gegaan.

onderweg op de Hällberg-wandelroute

Het was alweer een mooie dag in het zonovergoten Orsa. Om hier goed gebruik van te maken besloten we vroeg uit de veren te gaan om de Hällberg-wandelroute te bewandelen. Het was een mooie route, met afwisselend brede, gemakkelijke wegen en smalle, kronkelige bergpaadjes.

De hevige regenval van de afgelopen weken zorgde ervoor dat er soms acrobatische capriolen uitgehaald moesten worden om drogen voeten te houden.

Na de prachtige tocht van wel 11 kilometer zijn we naar ons bescheiden appartement teruggegaan om op het terras overheerlijke pannenkoeken te eten.

Het leuke van dit gebied is dat het niet te steil is, de paden goed begaanbaar zijn en vele routes te bewandelen zijn met allemaal een eigen karakter.

Afgezien van de vele muggen hebben we vandaag dus enorm genoten. Morgen reizen we af naar het hoger gelegen Idre. Weer inpakken dus.

Verkassen naar Indre Fäll

uitzicht vanaf springschans

De reis naar Idre Fäll is zo'n 175 km. Onder weg zijn we gestopt in Särna waar we een heerlijke pizza gegeten hebben om vervolgens naar een uitkijkpunt te gaan waar we naar Noorwegen konden kijken.

Het leuke bij dit uitkijkpunt was dat er 2 springschansen stonden waar we op konden klimmen. Het uitzicht was werkelijk prachtig.

Toen verder naar Idre Fäll, de laatste 8 km voelde we aan onze oren dat we aan het klimmen waren.

Idre Fäll is een echt vakantie oord van alle gemakken voorzien. Het park is prachtig het lijkt wel een dorp zo groot is het. Nadat we de auto uitgeladen hadden gingen we meteen tennissen, wandelen en van de zon genieten.

Golfen en genieten van Indre Vakantiepark

boogschieten

Vanochtend na een heerlijk ontbijt zijn we naar de golfbaan gegaan om af te slaan. daarna lekker terug naar het park waar Max en Ben gingen schieten, lasso werpen, messen werpen, peil en boog schieten en met een katapult schieten.

De rest van het gezin ging frisbee werpen, waar je een speciaal parcours moest afleggen. In de loop van de middag gingen we tennissen, zwemmen en wandelen.

‘s avonds na het eten nog een wedstrijdje midgetgolfen, de uitslag is niet zo belangrijk. Het leuke van dit park is dat er voor jong en oud van alles te beleven valt, zelfs bij slecht weer kan je je prima vermaken.

bomenparcours

Er zijn zwembaden binnen en buitenbad, bowlingbanen, klimmuur, springkussens. Speelruimtes voor kleine kinderen, speelruimtes voor grotere kinderen. Mountainbike parcours , wandelroutes.Je kan ervoor kiezen om met de skilift naar boven te gaan, om dan fietsend of lopend af te dalen.

Er zijn in de middag en avond activiteiten waar begeleiding bij is. Zoals een luchtwandeling waar je aan een touw vastzit en op 4 meter hoogte van boom naar boom moet gaan soms over een dun touw of een laddertje (eigenlijk een soort sprietlopen op hoogte). Verder muurklimmen, in een bal op het water lopen, paardrijden, trampolinespringen waar je dan aan een elastiek zit (soort bungeejump).

De grootste waterval van Zweden

grootste waterval van Zwede

We gaan de grootste waterval van Zweden bezoeken. Eerst een uurtje rijden en daarna een prachtige wandeling naar de waterval toe.

Tijdens de wandeling kwamen we al heel veel mooie plekjes tegen, maar de waterval was zeker het hoogtepunt van deze wandeling. Hij is namelijk wel 100 meter hoog.

Na het bezichtigen van de waterval hebben we de wandeling afgemaakt, tijdens deze wandeling hebben we overigens nog wel een wedstrijdje bouw de hoogste toren met stenen gedaan.

Uiteindelijk weer teruggereden naar het park. Hier zagen we dat de stoeltjesliften nog aan het draaien waren, we twijfelde geen seconde en pakte nog snel de stoeltjeslift naar boven.

Daarna weer heerlijk naar beneden gelopen. Het was de hele dag nog niet zulk mooi weer geweest, maar tegen de avond klaarde het op. Dit betekende dat we snel onze tennisrackets uit de kast hebben gepakt en zijn gaan tennissen met zijn alle.

Uiteindelijk moe maar voldaan nog even de sauna in gestapt en daarna naar bed gegaan.

Alles heeft zijn voordeel, ook als het weer wat minder is!

prachtig Zweedse natuur

Zoals voorspeld zou het vandaag niet heel erg mooi weer worden, maar toen we wakker werden en geen uitzicht zagen wisten we het zeker.

Mijn ouders besloten toch nog een kleine wandeling te gaan maken en wij gingen met zijn drieën zwemmen in het buitenzwembad. Dat het weer niet zo best was maakte het misschien wat minder, maar aan de andere kant was het heerlijk rustig in het zwembad en hoefde je bij de glijbanen al niet te wachten.

We hadden afgesproken om rond één uur weer bij het huisje te zijn. Zodat we konden lunchen en daarna een potje gaan bowlen op het park.

Na het bowlen maar alvast de koffers in gaan pakken en een deel van het huis schoongemaakt zodat we de volgende ochtend lekker vroeg weg konden rijden naar Oslo.

De terugreis

's Ochtends vroeg opgestaan, lekker ontbeten met zijn allen en daarna het huisje gesopt. Uitgecheckt en de reis naar Oslo kon beginnen.

Was een hele mooie auto rit waar we nog moesten stoppen voor 2 kuddes rendieren. Ook zagen we grote meren en hoge bergen, kortom prachtig.

Aangekomen in Oslo hebben we daar nog een rondje door de stad gelopen, mooie stad waar zelfs op een zondag veel te beleven was. Er lag een heel groot cruise schip, een oud kasteel en in de winkelstraat waren allerlei straat muziekkanten en kunstenaars bezig. Erg leuk om te zien.

Om 17.00 uur konden we inchecken en moesten we daar nog een uur wachten voordat de boot er was, we kregen een ijsje en daarna hebben we heerlijk op een bankje in het zonnetje gezeten.

Rond 18.00 uur konden we op de boot en zodra we onze tassen naar de hutjes hadden gebracht konden we gaan eten. Heerlijk gegeten en vroeg ons bed ingegaan zodat we de volgende dag terug naar huis konden rijden.

En toen was onze vakantie helaas weer voorbij. Maar wat hebben we genoten van Zweden! Echt een aanrader!

Heb je ook interesse, kijk dan op de website van Pharos Reizen voor de rondreis Zweden in een Notendop