Onze vakantie in Slovenië en Oostenrijk in 2010

In de zomer van 2010 wilden we op vakantie naar Slovenië. Om een lange autorit te vermijden besloten we de autoslaaptrein naar Triëst te nemen, en van daar uit in etappes terug naar Nederland.

Heerlijk zwemmen in het prachtige meer van Bled

En deze vakantie in Slovenië, Oostenrijk en Duitsland was prachtig!!

In dit reisverhaal kun je lezen hoe het is om met de autoslaaptrein te reizen en genieten van al onze belevenissen met onze kinderen Zeb (toen 5) en Tycho (toen 3).

Wil je ook naar Slovenië? Kijk dan op onze pagina Slovenië met kinderen.

Op deze pagina lees je het verslag van Slovenie en Oostenrijk. Onze avonturen in Duitsland lees je op de pagina onze vakantie in Duitsland.

Met de autoslaaptrein naar Triëst

Eindelijk is het dan zo ver!! De vakantie is begonnen. Na een rit van 2,5 uur staan we in Düsseldorf. De Tomtom brengt ons naar het treinstation waar de auto op de trein gereden mag worden. Met de nodige bagage voor een nacht moeten we nog een uurtje rondhangen op het station voordat de trein vertrekt.

Zeb en Tycho vinden het allemaal zeer spannend. Maar als we wegrijden is de spanning snel over en vermaken ze zich prima met de vele treinen die ze onderweg zien en de kleurspullen.

Na een uurtje rijden we lange tijd langs de Rijn. Wat een prachtige route!! We zien vele schilderachtige dorpjes en prachtige kastelen. We waren onder de indruk van dit mooie stukje Duitsland.

Onze auto op de autoslaaptrein

De autoslaaptrein is een heerlijke manier van reizen, maar echt goed slapen is er toch niet bij. De vreemde geluiden en het hobbelen zorgt ervoor dat je vele malen wakker wordt in de nacht.

Maar vergeleken met een nachtje doorrijden in de auto is het heerlijk. En de kinderen slapen wel als een roos!!!

Om 10.15 uur staan we in Triëst - Italië. Nadat Patrick de auto van de trein gereden heeft gaan we de stad even bekijken.

We rijden langs de havens en klimmen nog omhoog om een burcht te bekijken. Daar was een pleintje/parkje met wat speeltoestellen waar Zeb en Tycho even gingen spelen.

Maar het was hier heel erg warm (35 graden) en in no time waren ze helemaal bezweet en hadden ze geen zin meer om in de zon te lopen.

Aankomst in Slovenië

De airco van de auto bracht ons wat verkoeling en dus reden we maar gelijk naar Ljubljana in Slovenië zodat we 's middags verkoeling konden vinden in het zwembad aldaar.

Aangekomen op de camping lag er een sleutel klaar en konden we gelijk de stacaravan in. Na alles uitgepakt te hebben en een koel drankje, was het tijd om onze lichamen af te laten koelen in het water.

Dolle pret in het zwembad bij Ljubljana

Ljubljana Resort heeft een prachtig zwembad naast de camping waar je gratis gebruik van mag maken. Er zijn verschillende baden en vele ligstoelen om te relaxen. Voor de kinderen is er ook een speeltuintje.

Na de verkoelende duik en een patatje met Sloveense worstjes gaan we terug naar de caravan. Hier komen de medewerkers van Eurocamp zich voorstellen en vertellen ze ons wat er zoal te doen is in de omgeving.

Dan begint het te regenen en maken we een wandeling door de regen over de camping. Wat heerlijk om de regen op je te voelen terwijl het zo warm is...

De volgende dag is het een stuk koeler en regent het 's morgens af en toe. We besluiten naar de dierentuin te gaan en dat was geen verkeerde keuze. De dierentuin ziet er goed verzorgd uit en ligt in een prachtige bosrijke omgeving. Naast de dieren is er ook een leuk speeltuintje en een minitreintje waar Zeb en Tycho natuurlijk in wilden.

De prachtige hoofdstad van Slovenië: Ljubljana

Even pauze in Ljubljana

Ljubljana heeft een mooie binnenstad waar veel wegen onder een wandelgebied vallen. Je kunt er dus heerlijk slenteren met je kinderen en de leuke pleintjes en markten bekijken.

Hoogtepunt voor onze kinderen waren weer de treintjes... We gingen eerst met een funiculaire omhoog naar het kasteel en daarna met een minitreintje naar beneden.

Langs de rivier zijn leuke terrasjes te vinden waar je heerlijk kunt eten. Eigenlijk zijn we het er allemaal wel over eens, Ljubljana heeft het!!

Door naar het prachtige meer van Bled

Een vakantie in Slovenië is niet compleet zonder een bezoek aan het meer van Bled. Ik heb er al vele foto's van gezien en die zien er allemaal zo sprookjesachtig uit. Dat moet dus een prachtig meer zijn. En dat was het ook!!

Tycho spettert ons nat bij het meer van Bled

Als je het dorp Bled in komt rijden denk je in eerste instantie dat je in een druk toeristendorpje bent beland, en dat is ook zo...

Maar als je dan het meer ziet liggen met het eilandje in het midden met zijn kerkje, dan ziet dat er zo romantisch uit.

Ook zie je nog een mooi kasteel liggen op een heuvel langs het meer en dan die prachtige natuurschoon. Wij waren duidelijk onder de indruk van deze plek.

Naast al dit mooie natuurschoon is er ook nog eens heel veel te doen. Wij zijn met de kinderen van een rodelbaan afgegaan. Helemaal geweldig!! Ook hebben we gezwommen in het heldere water bij een kiezelstrandje.

Het treintje dat om het meer rijdt was voor onze treinfanaten natuurlijk super. Al vonden wij dat hij veel te hard reed om van het uitzicht te kunnen genieten. Verder kun je er met een bootje naar het eiland varen en is er ook een zwembad met glijbaan in het meer.

Een super-wandeling voor kids in de Vintgar kloof

Poseren bij één van de watervalletjes in de Vintgar kloof

Op ongeveer 4 kilometer van het meer van Bled ligt de Vintgar kloof. Hierin ligt een mooie wandelroute langs een rivier met stroomversnellingen en wat kleine watervallen.

De wandeling is 1,6 km lang en is echt schitterend!! Zeb en Tycho hebben beide het hele stuk gewandeld over de bruggen en langs de rivier.

Halverwege een ijsje eten en op de terugweg hebben we even met onze voeten door het water gewandeld. Wat een koud water!!!

De grotten van Postojna

In de Postojna grotten

Op onze laatste volle dag in Slovenië bezoeken we de grotten van Postojna. De grotten zijn prachtig met zijn vele stalagmieten en stalagtieten.

En voor de jongens was het prachtig omdat je met een treintje de grot ingebracht wordt en later weer opgehaald.

Maar de wandeling is erg druk en viel ons wel tegen. Je wordt in rap tempo door een parcours geloodst en van de uitleg mis je alles omdat de groep te groot is. En dan mag je ook niet eens foto's maken, wat de meesten echter wel gewoon deden...

Halverwege krijg je de keuze om voor een short cut te kiezen en dat heb ik met de kinderen gedaan.

We bleken de enige te zijn en hadden daardoor een privé gids die ons wat uitleg gaf over de grotten en die ons de bijzondere salamanders liet zien. Echt een aanrader als je met kleine kinderen door de grotten wandelt!!

Relaxen bij Ljubljana resort

Onze stacaravan bij Ljubljana Resort

's Middags vermaken we ons bij het mooie zwembad van de camping. Tijdens onze vakantie in Slovenië verbleven we in Ljubljana resort.

Julie en Alan van Eurocamp waren zeer aardig en gaven ons zeer bruikbare tips over uitstapjes en waar we konden eten. De caravan zag er schoon uit en lag de meeste tijd in de schaduw wat erg prettig was.

Het is een leuke camping met een prachtig zwembad. (geen glijbanen) Wel hoor je de treinbaan en een drukke autoweg. Maar dat was voor onze kinderen juist een extra attractie. Als ze de trein belletjes van de overgang hoorden, renden ze naar het hek om de trein te bekijken. Helaas was het speeltuintje op de camping wat vergaan, maar die bij het zwembad was leuk voor jongere en oudere kinderen.

Dan is onze vakantie in Slovenië alweer voorbij. Maar we reizen verder naar Oostenrijk en stoppen nog één keertje bij het meer van Bled om te zwemmen en de mooie omgeving nog even goed in ons op te nemen.

Wil je ook op vakantie in Slovenië? Kijk dan op onze pagina Slovenië met kinderen.

Naar Sportcamp Woferlgut in Oostenrijk

De reis gaat verder voorspoedig en 's middags komen we aan in Bruck waar Woferlgut Sportcamp ligt.

Ook hier verblijven we in een stacaravan van Eurocamp die er letterlijk precies hetzelfde uitziet als die in Ljubljana. De jongens voelden zich gelijk thuis.

Broodjes bakken bij het kampvuur op de camping

De ontvangst is hier ook hartelijk, al merk je wel dat het allemaal wat onpersoonlijker is. Eerlijk gezegd weet ik niet eens de naam van het meisje van Eurocamp...

Op de camping is echt van alles te doen. Er is een leuke speeltuin waar ook de animatie voor de kinderen is. Dat is echt heel leuk opgezet door Manon en José (beiden uit Nederland). De kinderen gaan 's morgens de schapen, konijnen, varkens en paarden voeren en mogen ook een rondje op de rug van het paard zitten.

Dan is er 's middags vaak wat te knutselen met leuke thema's zoals bijvoorbeeld indianen. En 's avonds zijn er ook activiteiten als fakkeltocht of discozwemmen. Tussendoor rijdt er ook een klein treintje over de camping. Er is verder een klein zwembadje en een meertje om in te zwemmen.

Zwemmen in het meertje

Het meertje bij Sportcamp Woferlgut

Na een ritje met het treintje gingen we zwemmen in het meertje. Het is echt een heel leuk meertje, maar er waren daar heel veel steekvliegen (dazen). Gelukkig hadden deze het op mij gemunt en niet op de kinderen, maar ik ben wel 7 keer gestoken.

De eerste volle dag in Oostenrijk brengen we door op de camping bij de animatie en in het zwembad. 's Middags gaat het regenen dus vermaken we ons verder in de caravan met kleuren, met treinen spelen en een biertje drinken.

Helaas is de tweede en laatste volle dag in Oostenrijk ook erg slecht qua weer. We rijden nog wel een rondje om de Zellersee, wat een prachtig meer is. Maar verder was het vooral weer om in de binnenspeeltuin te spelen.

Zeb heeft 's middags nog een mooi schilderij gemaakt die we op een raam kunnen plakken als we weer thuis zijn.

Ga door naar het vervolg van onze vakantie in Duitsland.