Reisverslag Zuid Afrika

3 maanden rondtrekken met de kinderen

In 2008 zijn Frank en Eugene met hun kinderen Dante (7), Odin (5 geworden tijdens de reis) en Raven (3 geworden tijdens de reis) op pad gegaan voor een geweldige reis door Zuid Afrika.

Beleef hun reis mee met dit reisverslag.

Wil je ook met de kids naar Zuid-Afrika? Bekijk de gezinsreis in Zuid-Afrika die we hebben samengesteld.

Frank en de kids bij een prachtig uitzicht

Eigenlijk was het plan om naar Kenia af te reizen en dan een trip te maken rondom het Victoria meer.

Helaas was het zeer onrustig in Kenia begin januari en hebben ze hun plannen aan moeten passen.

Uit onderstaand dagboek werd plots duidelijk dat het een reisverhaal uit Zuid Afrika zou worden...

Onrust in Kenia

2 januari
Nou nou, we zijn nog niet eens weg of er is al hommeles in het land waar we heen gaan. Net het journaal gezien en daar werd ik niet vrolijk van. We zijn druk bezig met onze maatschappij waar wij geboekt hebben om te zien wat er allemaal mogelijk is.

Waarschijnlijk (als dit aan blijft) zal onze reis naar Kenia later of NIET worden, en zullen wij nu proberen om meteen in Tanzania of Oeganda te beginnen.

Ongelofelijk, de kans, dat je twee jaar bezig bent met voorbereiding voor zo'n trip, met alle landen van de wereld waar je heen kan gaan, precies degene uit kiest waar net op het "moment suprême" een rommeltje begint te stoken.

Aan iedereen die met ons "mee" reist via deze weblog: IK GA GEEN RISICO'S NEMEN met mijn drie kids. Dus niemand hoeft zich ongerust te maken.

Keuzes maken in Londen

3 januari
Jawel, mensen we zitten nu in Londen Heathrow Airport in een hotel bij de luchthaven. En in plaats van een leuke en mooie vakantie naar Kenia is ons hele vluchtplan veranderd (binnen 5 minuten) en gaan we morgen vliegen naar Zuid Afrika.

En onze reis gaat nu dus Zuid Afrika, Botswana en Namibië heten. Wat een oorlog in Kenia allemaal wel niet kan aanrichten.

Ik vond het niet verantwoord om nu naar Kenia te gaan, en naar Tanzania was niet mogelijk, omdat de meeste vluchten vanaf Europa naar Dar es Salaam via Nairobi gaan.

Alle boeken hebben we aan Jacq mee teruggegeven en we hebben nieuwe reisboeken gekocht. Tja, je moet inventief blijven.

We gaan gewoon een ander stuk van Afrika bekijken wat net zo mooi moet zijn, dus jullie van het thuisfront hoeven zich geen zorgen te maken.

In plaats van de Ngorongoro krater, ga ik misschien wel een duik met een witte haai maken, gaan we de cheeta's op de vlakte van Namibië bezien, en de Wilde honden van Botswana en de Okavango delta met zijn nijlpaarden begroeten.

Allemaal tot ziens, ik weet niet wanneer er weer een kans bestaat, wanneer we wat kunnen tikken voor ons reisverslag Zuid Afrika dus. De kids maken het goed en het vliegen vonden ze prachtig allemaal vet en heavy.

Cape Town, Robben Eiland en Hermanus

De opspattende zee

12 januari

Hallo allemaal. Eindelijk dan toch een berichtje van dat volk wat in Zuid Afrika is neergezet. Alles gaat geweldig hier, en de jongens vermaken zich prima.

We zijn op Robben eiland geweest en hebben de cel van Nelson Mandela gezien, en die was niet groot!!! We zijn ongeveer 4 dagen gebleven in Cape Town (want eigenlijk zitten we al in Hermanus, terwijl ik dit schrijf).

Over Hermanus gesproken, hier hebben we gister een witte haaien duik gemaakt met z'n allen. Dit was behoorlijk VET. Ook Dante wilde wel in de kooi met zijn vader, maar er was geen wetsuit die hij aan paste. Maar zij vonden het maar wat gaaf om zo'n beest in het echt te zien.

We hebben nu ook maar een auto gehuurd vanwege dat openbaar vervoer, het is toch voor ons de goedkoopste manier van reizen. Dus maandag hebben we een VW Passat onder onze bips....

Dante zijn huiswerk gaat aardig maar dat spellen daar moeten we meer aandacht aan besteden. Odin blijkt de echte backpacker te wezen, hij eet alles klaagt niet, doet gewoon mee zolang die maar een potje UNO kan spelen. Dit is namelijk het spel wat we vaak hier spelen, ook met andere kinderen, best gaaf.

Elke ochtend eerst een paar baantjes zwemmen in ons "privé" zwembad en dan lekker in het zonnetje (30 C ) ontbijten.... ‘s Avonds schelpen zoeken langs de oceaan, en wat een kuststrook. Ruig en robuust.

Gisteren hebben ze nog een walvis gezien, wij niet hoor, want het is eigenlijk de tijd er niet voor. Maar wij blijven hopen. Dus wat willen wij nog meer.

Nou allen tot weder schrijfs, ut moan.

Verslag van Dante en Odin zelf

Dante op een struisvogel

18 januari
hoj klas

Het gaat goed maar ik moet welhuis werk maken van me papa en mama. ik hep op een struisvogel gereden dat was leuk ik heb ook haaien gezien en dat was leuk
daag dante

Odin Zegt:
We hebben lang gereden vandaag, maar ik heb wel gezwommen in de waterval.
Mathew, ik mis je, en Silvia mis ik ook en Joost, Andrea en Jason jullie ook.
Opa en Oma jullie zijn heel erg lief.
Ik ben de hele tijd voorop gelopen bij de rotsen. Ik mocht de route uitstippelen en de rest moest volgen.
daaag allemaal tot over een paar maandjes

Frank Zegt:
Zo dat duurt even voordat Dante wat geschreven heeft, maar "JUF ANS”: Hij doet het echt zelf. Het huiswerk gaat redelijk goed, al hebben we soms tijd tekort. Die struisvogeltrip was erg leuk inderdaad, die Dante ging me daar aan de haal met dat beest. Ook Eus en ik zijn op zo'n beest aan de gang gegaan.

We zitten nu in Oudtshoorn en ‘t is erg relaxed hier. ‘s ochtends zwemmen en ontbijten en dan de hort op ‘s middags rustig beetje nix doen.

We hebben nu dus een Auto Een VW golf uit het jaar NUL maar crossen doet die wel. Alleen moet je hier aan de rechterkant rijden en zit het stuur aan de andere kant. Ik heb me pas een keer vergist. Maar we hebben wel meer vrijheid met dit karretje, dus we zullen nog zeker wat parken gaan bezoeken.

Morgen gaan we grotklimmen dus dat zal ook wel hilarisch worden.Raaf had nog wat uitslag op zijn huid vanwege de zon, maar met een plaatselijk zalfje komt dat ook wel goed.

Tot ziens allemaal
De mazzel en tot de volgende keer.

Nog een dagje in Oudsthoorn

Dante in de Cango Caves

19 januari

Leuk om van jullie allemaal te horen.Regent het bij jullie? Het regent toch nooit in Nederland?We zijn vandaag in de grotten van "Cango" geweest. Eén van de oudste grotten van de wereld met stalactieten en stalagmieten van wel 80.000 jaar oud.

Dante en ik zijn samen op expeditie geweest en we moesten door gaatjes van 60x60cm kruipen. Op onze buik door nauwe gangetjes, maar Dante had er geen problemen mee.

Zo ik ga een biertje drinken op het terras en even de zon onder zien gaan achter de bergen.

Belevenissen in Township en Nationale parken

Waterval in Wilderness

30 januari

We zitten nu al in Cintsa, net voorbij New London. Ik zal even alle plaatsen doornemen waar we al geweest zijn.

In Oudsthoorn zijn Dante en ik nog even bij de stokstaartjes geweest. Dat was wel erg gaaf. Om 0400u je nest uit om die beestjes wakker te zien worden. Daarna zijn we naar Wilderness gegaan. In dat park hebben we de kano gepakt en naar een waterval gevaren en gelopen.

Ook Raaf heeft de hele weg gelopen. Odin ook, alleen die is ongeveer 20 keer gevallen en ziet er nu als een oorlogsveteraan uit.

In Stormsriver hebben we in een "township" geslapen. Dit is een soort sloppenwijk hier in Zuid Afrika. Best een heftige ervaring, overal dezelfde huisjes in dezelfde drie basiskleuren: Banaangeel, Zalmroze en Pistache groen.

En wij waren daar rond 26 januari en dat kon je merken. Betaaldag, dus de kroeg zat vol, en voor de rest van de maand geen eten meer voor de kinderen. Vooruit plannen is er bij deze mensen niet bij. Gelukkig niet allemaal hoor.

De kinderen vonden het allang best, die waren met de plaatselijke kinderen al na een half uur aan het spelen. Zij zien geen kleur of rijkdom.

We hadden ook pennen en andere schrijf/schooldingen meegenomen, en dat konden we op de plaatselijke school wel kwijt.

Dante aan het tokkelen

Dante en ik hebben tevens hier de "Canopy tree trail” gedaan. Op 10 to 19 meter hoogte via een kabel van boom naar boom glijden. Echt vet. Ook die Dante bleef mij verbazen, helemaal alleen aan zo'n kabel op zo'n hoogte door de boomtoppen glijden.

Na dit al zijn we twee dagen in Port Elizabeth geweest om wat inkopen te doen voor het Addo Elephant park. De olifanten komen gewoon aan je auto snuffelen en je moet dus echt je ramen dicht doen, anders pakken ze gewoon je eten van de achterbank, of een kind....

Hier zijn we drie dagen gebleven, want de parken zijn vanaf nu gratis voor ons. Omdat we een "Family wildcard" hebben gekocht. Na 10 dagen heb je die er al uit en we moeten nog wat wildparken zien dus dat komt wel goed.

Nu zitten we dus in Cintsa, een dorpje van 100 inwoners en een Backpackers waar je aan het strand zit. Lekker met een pint de zon onder zien gaan. Ik kan het niet winnen van Dante en Odin met UNO. Vooral die Odin is een natuurtalent.

Olifanten in Addo

We gaan nu de rimboe in dus het zal wel een tijdje duren eerdat we weer wat Internet zullen gaan zien en ons reisverslag aan jullie kunnen vertellen.

Ik ben blij dat jullie het allemaal goed maken, wij doen dat hier zeker ook. En aan alle klasgenootjes van Dante: Hij moet ook gewoon naar school hoor, misschien zijn wij nog wel strenger dan zijn eigen juffen. Dat zegt hij zelf tenminste.

Tot schrijfs

Bergen, bergen en nog eens bergen

11 februari

Van de kust naar de bergen, we zitten nu op zo’n 2500 meter hoogte. De Drakenbergen zijn ons prachtige uitzicht iedere morgen. Wat zijn ze ruig en massaal. Prachtig!

Alleen worden de jongens gek van al dat gewandel en wij soms ook omdat we veel verder willen lopen, dan eigenlijk mogelijk is. Maar genieten doen we elke dag!

We zijn over de drakenbergen een paar dagen in Lesotho geweest. Wat een land, en wat een armoe. De jongens zijn iedere keer weer verbaasd als we ergens slapen waar ze geen water hebben.

Ze wassen zich dan ‘s ochtends in de rivier. En geen elektriciteit. Hoe kun je nu leven zonder licht, tv, wc enz. enz. Het is wel een totaal ander leven als het onze en ook als de mensen die aan de kust leven in Zuid Afrika. (daar is het net Europa, en hebben we precies hetzelfde als thuis)

De laatste dagen aan de kust voordat we de bergen ingingen, heeft Dante nog surfles gehad. Als een echte (volmaakte) surfboy vloog hij over de golven. Dit wilde hij nog even vertellen.

Morgen gaan we naar een ander wildpark en daar hopen we neushoorns te spotten en giraffen. Hoe meer we lezen over het land, hoe meer we willen zien. Dus we zijn voorlopig nog niet thuis.

Groetjes allemaal en tot schrijfs.

Neushoorn en ander wild onderweg naar Durban

Zebra's en ander wild spotten

18 februari

We zitten nu in Durban. Vanmorgen zijn Dante en ik weer de zee op geweest om de netten te checken, die ze hier voor de stranden in de zee hebben liggen, om de haaien tegen te houden. Maar er zat niks in... dus ze zullen wel goed werken. Ook de dolfijnen lieten op zich wachten, maar die gaan we zeker nog zien.

Op weg hierheen zijn we nog in een wildpark geweest en hebben eindelijk neushoorns gezien en ook giraffen en ander wild kwam onze auto voorbij lopen.

We beginnen trouwens ook al aardig bruin te worden, zeker Dante en Raven hebben weinig zonnebrand nodig om een beetje kleur te krijgen. Odin krijgt ook zijn kleur wel, maar wel een andere.

De jongens (kwik kwek en kwak dus....) vermaken zich nog prima. Vooral Dante en Odin kunnen er geen genoeg van krijgen. Raven probeert het ook wel maar hij is gewoon nog te klein voor dit soort dingen. Maar ja we kunnen hem ook niet achterlaten.

Morgen gaan we weer naar het noorden richting St Lucia. Hier gaan we vast wel nijlpaarden en krokodillen zien.

16 graden bij jullie, best lekker zo in februari dus jullie treffen het ook wel.Bij ons was het alleen in de bergen "frisjes' maar voor de rest is het hier gemiddeld 26 graden.

Tot ziens

Stoere belevenissen in Umfolozi NP en St Lucia

24 februari
We hebben leeuwen gezien.
Maar er bestaan geen tijgers in Afrika.
Dante is samen met zijn vader (ik) op een boot meegeweest om de haaiennetten voor Durban te checken. Deze netten hebben ze daar neergehangen om de badgasten te beschermen tegen eventuele haaien, zoals de Great White, Zambezi en de Tigershark. Hé toch wel een soort tijger.

En de volgende dag hebben we gezien hoe ze een gevangen "hammerheadshark" gingen ontleden. Ook nog een spinnershark gingen ze eventjes voor onze neus opensnijden en kijken wat er allemaal in zat. Erg interessant.

En in Umfolozi NP hebben we een nachtje doorgebracht. Eus, Dante en Odin gingen op een nachtdrive en zagen leeuwen, wilde honden en nog een hoop nachtdieren.

Raven en ik stonden in ene oog in oog met een jong mannetjes olifant die voor onze deur stond geparkeerd op 4 meter afstand. Vet spannend, zeker voor Raaf die opeens zei (toen de olifant al weg was) "dat was Vet pappa" en vet was het.

‘s Nachts kregen we nog bezoek van een Hyena (ook vlakbij) en ‘s ochtends lagen er 4 Zebra's te slapen voor onze deur. Kortom: wij vervelen ons niet.

Nijlpaarden bij St Lucia

We zitten nu in St Lucia, net onder Swaziland. Hier moeten we weer even bijkomen van die vroege ochtend uurtjes dat wij op moesten.

Meestal om 5 uur ‘s ochtends gingen we op weg in het park om dieren te zien. Raaf en Odin zijn een beetje ziek, dus even chillen hier in dit pitoreske plaatsje.

Hier gaan we krokodillen en nijlpaarden zien. Verder hebben we een goed huisje met alles erop en eraan.

Inderdaad zijn we al weer over de helft, maar wij zijn het nog niet zat. HAHA.

Iedereen de groetjes van ons en tot schrijfs

Still alive and kickin’ in Swaziland

10 maart

Bedankt voor alle berichten die jullie trouw aan ons schrijven. We zitten nu in Swaziland en hebben het nog steeds prima naar ons zin. Wel wordt het al Aftellen en da's minder, maar ja aan al het goede komt een eind.

We hebben in Hlana NP in het oosten van Swaziland een groep leeuwen van dichtbij gezien. Ze waren (of eigenlijk alleen het mannetje) een gnoe aan het verorberen. Daardoor konden we HEEL dichtbij komen. De jongens vonden het cool die grote beesten vlakbij de auto.

In St Lucia zijn we dicht bij de nijlpaarden en krokodillen geweest en de foto's zal ik vanmiddag proberen erop te zetten, want hier is het internet traag.

Dante zijn lessen gaan goed. We lopen een klein beetje achter met rekenen, maar dat zullen we vanmiddag ook even inhalen.

Lekker zo'n Zuid Afrikaanse Braai

We slapen nu in Milwane NP en ons huisje kijkt uit over een vallei met zebra's, blesbokken gnoes en impala's. Gisteravond hebben we "gebraaid" en de zebra's en everzwijnen kwamen even kijken of hun zusje broer of neef op de braai lag.

Nou, ik moet weer even stoppen want de kinderen willen door. We gaan het museum van de koning even bekijken, en dan lekker zwemmen in ons park ofzo.

Groeten uit Swaziland
Frank Eus Dante Odin en Raven

Regen in Graskop, Kruger Park

De jongens voor het welkom bord van Kruger

17 maart

Ja, het kan hier ook regenen. Het is nu hier bij ons ook 19 graden en het regent al twee dagen.

Kruger Park was erg gaaf. Weer leeuwen en andere dieren gezien. We gaan nog een keer terug, want de luipaard is de enige van de big 5 die we nog niet gezien hebben.

We zitten nu in Graskop, een dorpje vlak bij Kruger Park en we zijn net terug van een tocht naar een canyon waar je van alles kon zien, als het weer een beetje beter was. En dat was dus niet zo.

Aftellen, tja Odin wil wel weer naar huis, Dante weet het zo net nog niet en Raaf moeten we nu van de speen afhouden. Die begint net als een drugsverslaafde met zijn afkickprogramma. Hij zit nu in zijn cold turkeyfase.

Ajuus

Weer thuis

29 maart
Jaja, we zijn weer thuis allemaal2 en een half uur vertraging maar om 5 uur gistermiddag zijn we ons eigen kikkerlandje weer binnengevlogen.Allemaal erg moe, maar voldaan.

De laatste paar dagen zijn we nog in SUN CITY geweest en hebben daar nog wat gegokt, wat de jongens erg gaaf vonden.Verder nog wat kleren gekocht, en alle herinneringen rijker.

Maar het gewone leven gaat weer verder.Dante en Odin zijn maandag weer op school, dus al jullie klasgenootjes: vraag maar raak.Eus en ik zullen dinsdag weer het gewone leven gaan ervaren.

Bedankt allemaal
Frank Eus Dante Odin en Raven

Wil je ook zo'n avontuur beleven? Kijk dan eens op de pagina Zuid Afrika met kinderen voor de mogelijkheden.